School & Society

The employees of the Institute for Business Education are active in many social and economic fields of action, whereby, due to the thematic focus in teaching and research, the fields of cooperation with initial vocational education and training in Austria, specifically with Section II (Vocational Education and Training) in the BMBF, the Vienna Education Directorate as well as the education directorates and numerous BMHS (e.g. official partner schools) - with a focus on Eastern Austria - are particularly pronounced and diverse.

Die Mitarbeiter:innen des Instituts für Wirtschaftspädagogik sind in vielen gesellschaftlichen und wirtschaftlichen Handlungsfeldern tätig, wobei aufgrund der thematischen Ausrichtung in Lehre und Forschung die Kooperationsfelder zur beruflichen Erstausbildung in Österreich, konkret zur Sektion II (Berufsbildung) im BMBF, zur Bildungsdirektion Wien sowie zu den Bildungsdirektionen und zahlreichen BMHS (z. B. Offizielle Partnerschulen) - mit Schwerpunkt in Ostösterreich - besonders ausgeprägt und vielfältig sind.

University – Economy and Society

Between 2011 and 2013, new curricula were developed and educational standards formulated for the BMHS in Austria. The Institute was extensively involved in this development and implementation work for the "HAS/HAK" school type. At the beginning of the work on curriculum development, empirical findings from various scientific studies conducted by the chair (Skala, Müllauer-Hager/Schopf, Rechberger) were incorporated into the reform process.

Employees of the chair were also involved in the curricular development work for the subjects of business administration, economics and business informatics. Although curricula form the formal legal basis for all teachers' lesson planning, textbooks play a central role in school reality and teaching practice. In everyday teaching, textbooks often take on the role of the "hidden curriculum". Against this background, the influence of the institute on the school reality at full-time business schools (HAK, HLW, etc.) is comprehensive and sustainable - on the one hand through university teacher training and on the other hand through the fact that many of the chair's employees are active as textbook authors, often of textbooks that are among the market leaders in Austria.

In addition to their work as textbook authors, members of the chair create teaching materials for the Manz-Verlag electronic platform, so-called "Wissenplus Newsletters", which are geared towards the goals of topicality and in-depth knowledge. The close cooperation between the institute and the BMHS is documented, among other things, by the fact that a large part of the chair's staff is involved in teacher training and, conversely, selected teachers work as lecturers at WU Vienna.

Durch die SBWL "Wirtschaftstraining &Bildungsmanagement" entfalteten sich in den letzten Jahren die Kontakte zu Weiterbildungseinrichtungen der Wirtschaft sehr positiv, besonders umfassend und produktiv ist die Zusammenarbeit mit dem Raiffeisen Campus.

Die Finanzkrise der 2000er Jahre rückte verstärkt die Fragestellung in den Mittelpunkt, ob und in welchem Umfang die Bevölkerung über ausreichende Basiskenntnisse in den Bereichen "Financial and Economic Literacy" besitzt. In den letzten Jahren wird dem Themenfeld "Financial Literacy" daher auch von der EZB, den Notenbanken, dem Bundesministerium für Finanzen (z. B. www.finanznavi.gv.at - unter Mitarbeit unseres Instituts), Sozialpartnern etc. ein erhöhter Stellenwert zugeordnet. Die Anzahl der internationalen Konferenzen und Kooperationen zu diesem Thema steigt ebenfalls kontinuierlich.

An der WU Wien wurde dem Thema Finanzbildung mit der Gründung des WU Zentrums für Finanzbildung unter der Leitung von Bettina Fuhrmann im September 2023 Rechnung getragen. Während die internationale Diskussion zur Financial Literacy den Fokus primär auf ökonomische Basiskenntnisse legt, leistet das Institut auch durch die Zurverfügungstellung didaktischer Materialien zu aktuellen Fragestellungen (z. B. "Achtung Finanzbetrug!", "Kauf jetzt, zahl später - Macht das Sinn?") einen Beitrag zu einer ökonomischen Alphabetisierung verschiedener Zielgruppen.

Mehrere Mitarbeiter:innen des Lehrstuhls sind in der österreichischen Teilorganisation von SIEC-ISBE (The International Society for Business Education) in unterschiedlichen Funktionen tätig. Die internationale Perspektive wird auch durch die zahlreichen EU-TEMPUS und ERASMUS+ Projekte wahrgenommen, in denen es u. a. darum geht, in Russland und anderen Transformationsstaaten eine Entrepreneurship-Erziehung zu implementieren. Diese Aktivitäten sind an der Schnittfläche Gesellschaft/Wirtschaft positioniert. So wurde beispielsweise in russischen Regionen ein neues Fach Wirtschaft an Gymnasien eingeführt wird und die Entwicklungs- und Implementierungsarbeiten durch den Lehrstuhl wesentlich begleitet. Durch die Eigeninitiative einzelner Institutsmitarbeiter (Kögler/Skala) werden in Tadschikistan bildungspolitische Initiativen gesetzt, die als entwicklungspolitischer Beitrag gewertet werden können.

Die exemplarisch angeführten Beispiele verdeutlichen, dass sich das Wiener Institut für Wirtschaftspädagogik neben Forschung und Lehre auf vielen Ebenen für die Weiterentwicklung der Gesellschaft engagiert.

University - School

Through the SBWL specialization "Business Training & Education Management", contacts with further education institutions in the business world have developed very positively in recent years, and the cooperation with the Raiffeisen Campus has been particularly comprehensive and productive.

The financial crisis of the 2000s increasingly focused attention on the question of whether and to what extent the population has sufficient basic knowledge in the areas of financial and economic literacy. In recent years, the ECB, central banks, the Federal Ministry of Finance (e.g. www.finanznavi.gv.at - in cooperation with our institute), social partners, etc. have therefore also attached greater importance to the topic of "financial literacy". The number of international conferences and collaborations on this topic is also increasing continuously.

At WU Vienna, the topic of financial education was taken into account with the founding of the WU Center for Financial Education under the direction of Bettina Fuhrmann in September 2023. While the international discussion on financial literacy focuses primarily on basic economic knowledge, the institute also contributes to the economic literacy of various target groups by providing didactic materials on current issues (e.g. "Watch out for financial fraud!", "Buy now, pay later - does it make sense?").

Several members of the chair are active in various functions in the Austrian sub-organization of SIEC-ISBE (The International Society for Business Education). The international perspective is also reflected in the numerous EU-TEMPUS and ERASMUS+ projects, which aim to implement entrepreneurship education in Russia and other transition countries. These activities are positioned at the interface between society and business. For example, a new economics subject has been introduced at secondary schools in Russian regions and the development and implementation work has been significantly supported by the chair. Through the initiative of individual members of the Institute (Kögler/Skala), educational policy initiatives are being implemented in Tajikistan that can be seen as a contribution to development policy.

These examples illustrate that the Vienna Institute for Business Education is committed to the further development of society on many levels in addition to research and teaching.

In den Jahren 2011 bis 2013 wurden in Österreich für die BMHS die Lehrpläne neu entwickelt und Bildungsstandards formuliert. In diese Entwicklungs- und Implementierungsarbeiten war das Institut für den Schultyp "HAS/HAK" umfassend involviert. Zu Beginn der Arbeiten zur Lehrplanentwicklung wurden empirische Befunde diverser wissenschaftlicher Studien des Lehrstuhls (Skala, Müllauer-Hager/Schopf, Rechberger) in den Reformprozess einbezogen.

Ebenso beteiligten sich Mitarbeiter:innen des Lehrstuhls an den curricularen Entwicklungsarbeiten für die Fächer Betriebswirtschaft, Volkswirtschaft und Wirtschaftsinformatik. Wenngleich Lehrpläne die formal gesetzliche Basis für die Unterrichtsgestaltung aller Lehrer:innen darstellen, kommt in der Schulwirklichkeit und Unterrichtspraxis dem Schulbuch eine zentrale Rolle zu. Im Unterrichtsalltag übernehmen die Schulbücher vielfach die Rolle des "hidden curriculum". Vor diesem Hintergrund ist der Einfluss des Instituts auf die Schulwirklichkeit an wirtschaftsberuflichen Vollzeitschulen (HAK, HLW, etc.) umfassend und nachhaltig - einerseits durch die universitäre Lehrer:innenausbildung und andererseits dadurch, dass viele Mitarbeiter:innen des Lehrstuhls als Lehrbuchautor:innen tätig sind, vielfach von Lehrbüchern, die in Österreich zu den Marktführern zählen.

Ergänzend zur Autor:innentätigkeit für Schulbücher erstellen Mitarbeiter:innen des Lehrstuhls für die elektronische Plattform des Manz-Verlages Unterrichtsmaterialien, so genannte "Wissenplus Newsletter", die sich an den Zielvorstellungen Aktualität und Vertiefung orientieren. Die enge Kooperation zwischen dem Institut und den BMHS wird unter anderem dadurch dokumentiert, dass sich ein Großteil der Mitarbeiter:innen des Lehrstuhls in der Lehrer:innenweiterbildung engagiert und umgekehrt ausgewählte Lehrer:innen als Lektor:innen an der WU Wien tätig sind.