Innovative Teaching Award
Der Preis für Innovative Lehre zeichnet innovative Lehrdesigns aus, die neue Ideen und Ansätze im Bereich des universitären Lehrens und Lernens aufgreifen. Die Ausschreibung erfolgt jährlich zum Jahresende. Die Preisträger*innen werden von einer Jury ausgezeichnet.
Ausschreibung 2024
Der Schwerpunkt der Ausschreibung für den Preis für Innovative Lehre 2024 lautete: "Peer-Learning: Innovative Wege bei der Zusammenarbeit zwischen Studierenden".
Die Einreichfrist der Ausschreibung endete am 04.02.2024.
Preisträger*innen 2024
Schwerpunkt: Peer-Learning: Innovative Wege bei der Zusammenarbeit zwischen Studierenden
Virtual Collaboration Across Cultures | Marie-Thérèse Claes
Department für Management
Kurzbeschreibung und LV-Design
This course addresses the imperative for future leaders to excel in virtual teamwork within a globalized context. Emphasizing the advantages of multicultural teams—increased productivity, profitability, and creativity—the course highlights the need for effective diversity bridging.
The course draws on the diversity that the ENGAGE.EU alliance offers to develop multicultural collaboration competencies to tackle the complexities of globalisation. First, academics from three institutions joined forces to co-create and teach this course, bringing their complementary expertise on topics related to design thinking, diversity and inclusion, remote work, peer feedback and cross-cultural management and communication.
Second, the diversity of the student group and the online format allowed students not only to learn about but also practice and develop their virtual and multicultural collaboration competencies. In addition to weekly group work in class, students engaged in a practical team project applying design thinking processes to better understand challenges linked to virtual collaboration. They provided feedback to each other and reflected on the learning process.
Future of Work | Michael Müller-Camen, Alexander Pittesser
Department für Management
Kurzbeschreibung und LV-Design
Sowohl akademische Managementexpert*innen (siehe z.B. Lee & Edmondson 2017 oder Birkinshaw 2018) als auch Praktiker*innen (u.a. Laloux 2016) halten fest, dass Digitalisierung und Humanisierung der Arbeitswelt und des dafür notwendigen Managements zeitgleich und überlappend stattfinden. Die betroffenen Mitarbeitenden sind dabei so heterogen, divers und globalisiert-international wie noch nie.
Die Lehrveranstaltung Future of Work zielt daher im Rahmen der SBWL Personalmanagement darauf ab, Studierenden dafür notwendige fachliche und kollaborative Kompetenzen zu vermitteln. In Zusammenarbeit mit Teilnehmenden aus unterschiedlichen Fächern und Studienfortschritten von drei weiteren europäischen Universitäten erarbeiten die WU-Studierenden Wissensblöcke aus den Bereichen Management, Sozioökonomie, Wirtschaftspädagogik und Recht, um diese in einer Fallstudie einzusetzen. Diese Fallstudie entspricht einer realen Problemstellung eines multinationalen Großkonzerns als Lehrveranstaltungspartner. Unterstützt durch Coaching und Beratung von Vortragenden und Unternehmensvertreter*innen wenden die Studierenden das erworbene Wissen in universitätsübergreifenden, interdisziplinären Teams an, um passende Lösungen für die gegebene Aufgabenstellung zu finden. Als internationales Beratungsteam erstellen sie eine Analyse sowie eine Video-Präsentation für die Geschäftsleitung des betroffenen Unternehmens. Unterstützt wird der Aufbau der benannten Kompetenzen durch ein virtuelles Lehrveranstaltungssetting, das den beteiligten Universitäten die gleichzeitige Teilnahme ermöglicht.
The Power of Experimentation in Multinationals | Jelena Cerar
Department für Welthandel
Kurzbeschreibung und LV-Design
When it comes to trying out new business models, improving customer experience or developing new products in multinationals, even the most experienced managers get it wrong. They discover that intuition, experience and big data alone do not really work. What does? Running disciplined business experiments.
This course guides students through best practices in business experimentation and illustrate how these practices work in some of the leading companies, such as Amazon, Booking.com, Microsoft and others, which run thousands of different controlled experiments annually and engage millions of users.
The course addresses some fundamental questions regarding experimentation in multinationals, such as:
What makes a good business experiment?
How to run experimental tests in online and off-line business models?
How to build a culture in companies that supports experimentation?
How the future of experimentation in multinationals will look like and why we need to start preparing for it?
The course was a last year’s finalist for the Teaching Innovation Award by the Academy of International Business, the most prestigious teaching award in the international business domain.
Civil Society: Navigating Collaborations and Conflicts in the Pursuit of the Common Good | Leila Cornips, Julia Litofcenko
Department für Management
Kurzbeschreibung und LV-Design
The semester is structured in 3 topical blocks, each consisting of (i) introduction to the relevant theory, (ii) exercises for connecting the theory to the experiential and emotional level, (iii) reflection.
Part (i) consists in preparatory readings and in-class group discussions of the theory. This design allows students to approach the theoretical content at first individually, then in discussion with their peers, and lastly by discussion with the instructors. Thereby, autonomy in accessing new content shall be fostered.
Part (ii) relies on simulations and interactive exercises. Students work in different groups for all the three blocks, thus get in to work together with many different peers during the course of the semester.
In part (iii), students individually reflect their experiences about part (ii) in written form. The questions posed for reflection invite students to reflect on a personal, emotional level, but also to connect their experience to the theory of part (i). Subsequently, the main insights are discussed in class in a plenary setting.
E&I Project 3: Digital Strategy Lab | Caroline Fabian, Shtefi Mladenovska
Department of Strategy and Innovation
Kurzbeschreibung und LV-Design
The Digital Strategy Lab course is conducted in a close partnership with a key leader in automation technology (FESTO SE & Co. KG) and provides students the opportunity to work on business modeling and strategy development, in response to the increasing use of digital systems in the technology sector.
Students work in teams of 4-6 students on 4 projects in total, which are previously determined by FESTO and tailored to the company’s current needs.
Since all students work with the same project partner, it is imperative to learn from and with each other to understand the complex business environment FESTO is operating in, rather than focusing on individual parts.
Throughout the semester, students are supported by two lecturers with complementary backgrounds (business and engineering), as well as external experts ranging from international executives, technology consultants, and presentation coaches.
The outcomes of the student projects directly support the company and its management team in formulating strategies to adapt to new challenges. Regarding didactics, we put special emphasis on fostering interdisciplinary exchange, creativity, peer feedback, as well as hands-on learning by doing.
Fremdsprachliche Wirtschaftskommunikation II - Englisch | Lauren Landsmann, Romana Zeilinger
Department für Wirtschaftskommunikation
Kurzbeschreibung und LV-Design
Fremdsprachliche Wirtschaftskommunikation II - Englisch (EBC2) is an English as a Foreign Language (EFL) Business Communication course designed to consolidate and enhance students' English language proficiency and to equip students with the necessary language and communication skills needed to effectively inform and persuade a specific reader/audience across various business contexts. EBC2 is run in a workshop style with a wide range of activities, tasks and teaching methods both of a synchronous and asynchronous nature. In our EBC2 classes, we introduced a strong focus on collaborative learning consistently throughout the course. This approach was based on two key principles: (1) peer learning and peer feedback and (2) the creation of ‘safe’ learning communities. This not only increased student engagement and motivation, but also resulted in better performance outcomes in the assessed components.
Garage: Build your own Start-up | Thomas Pannermayr
Department of Strategy and Innovation
Kurzbeschreibung und LV-Design
Im Kurs "E&I Garage: Build your own Start-up" kanalisieren Studierende ihre inneren Unternehmer*innen und gründen Start-ups auf Basis ihrer eigenen Geschäftsideen. Die Studierenden arbeiten in universitätsübergreifenden Teams von 4-6 Personen im Rahmen eines strukturierten Prozesses. Kursleiter und externe Coaches betreuen die Teams bei jedem Schritt, während sie eine anfänglich vage Idee in ein überzeugendes Geschäftskonzept transformieren. Die Teams präsentieren ihre Geschäftsideen am Ende des Semesters potenziellen Investor*innen und anderen Expert*innen.
In diesem Kurs lernen die Studierenden, Werkzeuge und Methoden zu verwenden, die hilfreich sind, um technologieorientierte, zukunftsträchtige Geschäftsideen mit attraktivem Marktpotential zu identifizieren, zu bewerten und umzusetzen. Der Kurs baut auf der Lean-Start-up-Methode auf, einer sehr praxisnahen und anwendungsorientierten Methode zum Managen von unstrukturierten, innovativen Projekten mit mehreren Stakeholdern. Von den Studierenden wird erwartet, die Theorie sofort in die Praxis umzusetzen (potenzielle Kund*innen interviewen, Prototypen erstellen, Finanzpläne entwickeln, eine Pitch-Präsentation erstellen usw.), um wirklich zu erleben, was es bedeutet, Entrepreneur*in zu sein.
Revolutionize Digital Marketing Techniques with AI & Smart Tools: Convert Customers to Raving Fans | Bettina Wittmann
Department für Marketing
Kurzbeschreibung und LV-Design
In „Revolutionize Digital Marketing Techniques with AI & Smart Tools” transformieren wir das Klassenzimmer in eine digitale Marketingagentur, wobei jeder Studierende eine spezifische Rolle übernimmt – vom Projektmanagement bis zum AI Consultant. Diese Methode fördert Peer-Learning durch direkte Zusammenarbeit in echten Projektumgebungen und ermöglicht einen tiefgreifenden, praktischen Einblick in digitales Marketing und AI-Technologien. Das Konzept unterstützt die Studierenden nicht nur dabei, ihre Fachkenntnisse zu erweitern, sondern fördert auch essentielle Soft Skills wie Kommunikation und Teamarbeit. Einzigartig ist auch die übergreifende Relevanz für Folgesemester sowie für Absolventen, die weiterhin Zugang zu aktuellen Inhalten haben und dies mit der WU Wien verbinden. Das Konzept berücksichtigt auch die Umfrageergebnisse zu Beginn des Semesters und holt die Studenten individuell ab, je nachdem, ob sie bereits Erfahrung mit KI bzw. Digital Marketing oder welche fachlichen Interessen sie selbst ausgeprägt haben. Damit steigt die Zufriedenheit mit der Bildungseinrichtung, da die Studierenden individuell relevantes Wissen nutzen können sowie ihre eigenen Fachkenntnisse passend erweitern. Der Einsatz der Lehrmittel ermöglicht außerdem ein individuelles Lernerlebnis, das genau richtig ist, um erfahrene Studierende nicht zu langweilen und Neulinge nicht zu überfordern.