NPO-Institut (Verein)

Bücher

Liste der vor­ge­stell­ten Bü­cher:

Hel­mig, B.; Bo­e­nigk, S. | Non­pro­fit Ma­nage­ment (2026)

Stan­dard­werk zu den Grund­la­gen pro­fes­sio­nel­len Non­pro­fit Ma­nage­ments

Ver­lag: Ver­lag Franz Vah­len GmbH (3. Auf­la­ge)

Er­schei­nungs­da­tum: 28. Fe­bru­ar 2026

ISBN-​13: 978-​3800676262

Die Be­deu­tung von Nonprofit-​Organisationen wird an­ge­sichts der immer schwie­ri­ger wer­den­den staat­li­chen Fi­nan­zie­rung vie­ler Ak­ti­vi­tä­ten ste­tig stei­gen. Ein­her­ge­hend mit die­ser Ent­wick­lung und den gro­ßen Spen­den­vo­lu­mi­na, die teil­wei­se damit ver­bun­den sind, nimmt auch der Be­darf an der Pro­fes­sio­na­li­sie­rung des Nonprofit-​Sektors zu. Dies soll­te je­doch nicht durch eine un­re­flek­tier­te An­wen­dung von be­triebs­wirt­schaft­li­chen In­stru­men­ten er­fol­gen.

Dem­entspre­chend zeigt die­ses Buch die Be­son­der­hei­ten des Ma­nage­ments von Nonprofit-​Organisationen sys­te­ma­tisch auf. Nur so kann dem Wunsch von Spen­dern und sons­ti­gen An­spruchs­grup­pen von Nonprofit-​Organisationen nach ef­fi­zi­en­ter und ef­fek­ti­ver Mit­tel­ver­wen­dung sowie nach Trans­pa­renz, Re­chen­schafts­le­gung und Ver­ant­wort­lich­keit Rech­nung ge­tra­gen wer­den.

Das Buch rich­tet sich an Stu­die­ren­de und Wis­sen­schaft­ler, die sich mit Fra­gen des Non­pro­fit Ma­nage­ment be­schäf­ti­gen, sowie an Füh­rungs­kräf­te aus der Nonprofit-​Praxis. Es soll Ent­schei­dungs­hil­fen für die Pla­nung und Um­set­zung von ei­ge­nen Ma­nage­ment­auf­ga­ben bie­ten. Dazu führt es nicht nur in die Grund­la­gen des Non­pro­fit Ma­nage­ment ein. Es wer­den viel­mehr alle zen­tra­len Be­rei­che des so­ge­nann­ten Drit­ten Sek­tors vor­ge­stellt. Zahl­rei­che Bei­spie­le und Fall­stu­di­en aus ver­schie­de­nen Nonprofit-​Branchen ver­an­schau­li­chen die Kon­zep­te und er­mög­li­chen ein schnel­les Um­set­zen in die Pra­xis.

Benny, M. | Spark­le!: Crea­te a Brigh­ter, Stron­ger Non­pro­fit: Com­mu­ni­ca­te Bet­ter, Raise More Money, and Grow Fas­ter (2025)

For Non­pro­fit Cham­pions and Vi­sio­na­ry Lea­ders

Pu­blisher: Non­pro­fit­Cham­pi­on.com

Re­lease Date: Fe­bruary 7th, 2025

ISBN-​13: 979-​8890791450

Ima­gi­ne your non­pro­fit or­ga­niza­ti­on shi­ning like a be­a­con, sprea­ding warmth and at­trac­ting ever­yo­ne around you. The world needs power­ful, well-​funded non­pro­fits more than ever, and Spark­le! Non­pro­fit Suc­cess Me­tho­do­lo­gy is your guide to ma­king that vi­si­on a rea­li­ty.

Spark­le! re­ve­als the se­cret to trans­for­ming your non­pro­fit into a thri­ving, fast-​growing or­ga­niza­ti­on. This book is your road­map, pa­cked with pro­ven stra­te­gies and real-​world sto­ries that will help you:

  • Share a com­pel­ling vi­si­on: Unite and mo­ti­va­te your team with a clear, in­spi­ring vi­si­on that dri­ves your mis­si­on for­ward.

  • Use your un­i­que voice: Learn how to com­mu­ni­ca­te your vi­si­on ef­fec­tive­ly to in­spi­re do­nors, vol­un­te­ers, and sup­por­ters to join your cause.

  • Cul­ti­va­te a sto­ry­tel­ling cul­tu­re: Fos­ter en­ga­ge­ment and loyal­ty by crea­ting and sharing power­ful sto­ries that high­light your im­pact and mis­si­on.

  • Build dy­na­mic net­works: Ex­pand your reach and am­pli­fy your im­pact by buil­ding and nur­tu­ring con­nec­tions with do­nors, part­ners, and com­mu­ni­ty mem­bers.

Engh, F. | Your Pas­si­on Can Chan­ge the World (2025)

Start a Non­pro­fit from Scratch If I can do it so can you!

  • Pu­blisher: AMZ Book Pu­bli­shing Ser­vices (1. Auf­la­ge)

  • Re­lease Date: Ja­nuary 30th, 2025

  • ISBN-​13: 978-​1805582588

Your Pas­si­on Can Chan­ge the World" is a heart­felt guide for aspi­ring chan­ge ma­kers who wish to start their own non­pro­fit or­ga­niza­ti­ons. Drawing from per­so­nal ex­pe­ri­en­ces and chal­len­ges, the author en­cou­ra­ges rea­ders to harness their pas­si­ons and vi­si­ons to make a me­a­ning­ful im­pact in their com­mu­nities. The book de­mys­ti­fies the pro­cess of star­ting a non­pro­fit, pre­sen­ting it as an achie­va­ble goal ra­ther than an in­sur­moun­ta­ble chal­len­ge. Th­rough en­ga­ging sto­ries and prac­ti­cal steps, rea­ders are mo­ti­va­ted to trans­form their ideas into rea­li­ty, pro­ving that an­yo­ne with de­ter­mi­na­ti­on can con­tri­bu­te to po­si­ti­ve chan­ge.

Bray, I. J. D. | Ef­fec­ti­ve Fund­rai­sing for Non­pro­fits: Real-​World Stra­te­gies That Work (2025)

  • Pu­blisher: NOLO (8th Edi­ti­on)

  • Pu­bli­shing Date: 25. Fe­bru­ar 2025

  • ISBN-​13: 978-​1413332292

Key in­for­ma­ti­on to guide your cha­ri­ta­ble or­ga­niza­ti­on in at­trac­ting do­nors and rai­sing money. 

This easy-​to-read book com­bi­nes the author’s legal and fund­rai­sing ex­pe­ri­ence with ad­vice and sto­ries from over 50 ex­pe­ri­en­ced fund­rai­sing pro­fes­sio­nals. 

Of­fers prac­ti­cal gui­dance on the types of fund­rai­sing a new or small-​ to mid-​size non­pro­fit can most rea­listi­cal­ly make use of, in­clu­ding en­ga­ging in­di­vi­du­al do­nors on­line and in per­son, plan­ning spe­cial events, so­li­ci­ting grants from founda­ti­ons and cor­po­ra­ti­ons, and more. The book in­clu­des handy works­heets and sam­ple let­ters. 

Stranz­in­ger, T.; Kuhn, C.; Ko­va­cs, K. & Hofer C. | Non-​Profit-Organisationen (2024)

Rechts­for­men • Rech­nungs­le­gung & Steu­ern • Fi­nanz­be­richt­erstat­tung • Auf­sicht & Prü­fung • Spen­den­fi­nan­zie­rung • Ge­mein­nüt­zig­keits­re­form­ge­setz 2023

  • Her­aus­ge­ber: MANZ Ver­lag Wien (2. Auf­la­ge)

  • Er­schei­nungs­da­tum: 1. No­vem­ber 2024

  • ISBN-​13: 978-​3214258139

Das Ge­mein­nüt­zig­keits­re­form­ge­setz 2023 und der Eu­ropean Green Deal mit sei­nen An­for­de­run­gen für Un­ter­neh­men im Be­reich der Nach­hal­tig­keits­be­richt­erstat­tung brin­gen nicht un­we­sent­li­che Än­de­run­gen (auch) für Non-​Profit-Organisationen (NPOs) mit sich.

In der brand­neu­en 2. Auf­la­ge des be­währ­ten Pra­xis­hand­buchs NON-​PROFIT-ORGANISATIONEN wer­den diese be­reits be­rück­sich­tigt und ihre Be­deu­tung für NPOs be­leuch­tet und zahl­rei­che Fra­gen, die sich in der Pra­xis in ge­mein­nüt­zi­gen Un­ter­neh­men stel­len – klar und leicht ver­ständ­lich – be­ant­wor­tet. Wei­ter­füh­ren­de Li­te­ra­tur er­mög­licht eine Ver­tie­fung in die Ma­te­rie.

Pra­xis­tipps, Bei­spie­le und Check­lis­ten run­den auch die Neu­auf­la­ge ab.

Wro­blew­ski A., Schmidt A. (Hrsg.) | Gleich­stel­lung in pro­gress (2024)

Von Frau­en­för­de­rung zu Di­ver­si­tät und In­klu­si­on

  • Her­aus­ge­ber: Sprin­ger (1. Auf­la­ge)

  • Er­schei­nungs­da­tum: 8. Au­gust 2024

  • ISBN-​13: 978-​3658443641

Die­ser Band the­ma­ti­siert Ver­än­de­run­gen von ge­schlech­ter­be­zo­ge­nen Un­gleich­hei­ten und zeigt gleich­stel­lungs­po­li­ti­schen Hand­lungs­be­darf auf. Er bil­det damit die An­for­de­run­gen an Gleich­stel­lungs­po­li­tik in her­aus­for­dern­den Zei­ten ab und bie­tet un­ter­schied­li­che Per­spek­ti­ven dar­auf, wie Gleich­stel­lung, Di­ver­si­tät und In­klu­si­on neu ver­han­delt wer­den kön­nen. Dabei wird davon aus­ge­gan­gen, dass er­folg­rei­che Gleich­stel­lungs­po­li­tik an der Schnitt­stel­le zwi­schen Po­li­tik, Theo­rie und Pra­xis an­ge­sie­delt ist und diese Schnitt­stel­le auch ge­zielt aus­ge­stal­tet wer­den muss.

Thras­sou, A. et al. | Non-​Profit Or­ga­ni­sa­ti­ons, Vo­lu­me I - IV (2024)

  • Pu­blisher: Pal­gra­ve Mac­mil­lan

  • Pu­bli­shing Date: 4. Au­gust 2024 - 14. Sep­tem­ber 2024

  • ISBN13:

    • I: 978-​3031623981

    • II: 978-​3031625299

    • III: 978-​3031625336

    • IV: 978-​3031625374

This four-​volume book­ex­ami­nes, th­rough mul­ti­ple and cross-​discipline per­spec­ti­ves, the sci­ence and prac­ti­ce of not-​for-profit or­ga­ni­sa­ti­ons. These or­ga­ni­sa­ti­ons have drawn con­sidera­ble at­ten­ti­on and wit­nes­sed ex­ten­si­ve growth as they en­ga­ge in de­li­vering pu­blic ser­vices to so­cie­ty. And are in­crea­sin­gly pres­su­red to ba­lan­ce busi­ness with so­cial goals, in­he­rent idio­syn­cra­tic fea­tures with ma­nage­ment crea­ti­vi­ty, struc­tu­ral li­mi­ta­ti­ons with ope­ra­tio­nal fle­xi­bi­li­ty, and ethi­cal bounda­ries with prag­ma­tism; all with sc­ar­ce re­sour­ces but abundant de­ter­mi­na­ti­on.

The first vo­lu­me ex­plo­res the op­por­tu­nities and chal­len­ges of non-​profit or­ga­ni­sa­ti­ons in the con­tem­pora­ry en­vi­ron­ment, elu­ci­da­ting cur­rent and fu­ture is­su­es in the field, set­ting stra­te­gic di­rec­tions, and pre­sen­ting sector-​wide examp­les and best prac­ti­ces. The se­cond vo­lu­me ex­plo­res con­tex­tu­al aspects re­la­ting to the eco­no­my and in­dus­tries. The third vo­lu­me pres­ents so­cial and ethi­cal aspects, as well as mat­ters of sus­tai­na­bi­li­ty, ac­coun­ta­bi­li­ty and the over­all well­be­ing of so­cie­ty. The fourth and final vo­lu­me ex­ami­nes struc­tu­res and mo­dels, with an em­pha­sis on tech­no­lo­gy.

Ca­bral, S. | Stra­te­gy for Pu­blic and Non­pro­fit Or­ga­niza­ti­ons (2024)

An Ap­p­lied Per­spec­ti­ve

  • Pu­blisher: Pal­gra­ve Mac­mil­lan

  • Pu­bli­ca­ti­on Date: 30. Sep­tem­ber 2024

  • ISBN-​13: 978-​3031649684

This book ex­ami­nes why stra­te­gy mat­ters in pu­blic and non­pro­fit or­ga­niza­ti­ons, as well as in pri­va­te firms with the po­ten­ti­al to crea­te (or de­s­troy) pu­blic value. Com­bi­ning a solid con­cep­tu­al basis in stra­te­gy, it fo­cu­ses on un­der­stan­ding the dri­vers of su­pe­ri­or per­for­mance and pu­blic value crea­ti­on and ap­pro­pria­ti­on by a my­ri­ad of sta­ke­hol­ders. Rea­ders will gain in­sights into the con­di­ti­ons under which con­di­ti­ons core stra­te­gic can make sense in the pu­blic and non­pro­fit sec­tors, and in cross-​sector col­la­bo­ra­ti­ons. This book will con­tri­bu­te to exis­ting con­ver­sa­ti­ons on the im­por­tance of stra­te­gic thin­king in po­li­cy de­ba­tes and broa­der so­cial is­su­es.

Le­Clair, M. S. | Foul Play in the Non­pro­fit Sec­tor: Ana­ly­zing Cor­rup­ti­on in US Cha­ri­ties (2024)

  • Pu­blisher: Pal­gra­ve Mac­mil­lan

  • Pu­bli­ca­ti­on Date: 9. Ok­to­ber 2024

  • ISBN-​13: 978-​3031669200

It is quite easy to find cor­rup­ti­on wit­hin non­pro­fits. This is par­ti­cu­lar­ly the case in the sub­sec­tor of not-​for-profits that are in­cor­po­ra­ted as tra­di­tio­nal 501(c)(3) en­ti­ties. With the con­ti­nuing ero­si­on of pu­blic con­fi­dence in cha­ri­ties, these in­sti­tu­ti­ons must act now, both in­di­vi­du­al­ly and collec­tive­ly, to bols­ter trust and en­su­re pu­blic sup­port for non­pro­fits that has been a hall­mark of Ame­ri­can de­mo­cra­cy.

This book ex­plo­res the cau­ses of mal­fea­sance in the non­pro­fit realm. It ex­ami­nes how the cur­rent in­a­de­qua­te re­gu­la­to­ry en­vi­ron­ment―toge­ther with in­he­rent “agen­cy” pro­blems―can lead or­ga­niza­ti­ons as­tray as they turn away from ful­fil­ling donor wis­hes to in­s­tead act in their own self-​interest. The book high­lights the dis­tinc­tion bet­ween “soft cor­rup­ti­on” in the non­pro­fit sec­tor and “hard cor­rup­ti­on.” The for­mer in­clu­des the misu­se of donor funds that do not cross the line into il­le­ga­li­ty and the lat­ter co­vers ex­pli­ci­tly il­le­gal misap­pro­pria­ti­on of con­tri­bu­ti­ons.

Hal­ler, M. | Ra­di­ka­le Werte (2024)

Die In­ter­es­sen der Men­schen und ihre gesellschaftlich-​politische Durch­set­zung

  • Her­aus­ge­ber: Sprin­ger (1. Auf­la­ge)

  • Er­schei­nungs­da­tum: 6. April 2024

  • ISBN-​13: ‎ 978-​3658429539

Ein be­rühm­ter, immer wie­der zi­tier­ter Satz von Max Weber lau­tet: „In­ter­es­sen (ma­te­ri­el­le und ideel­le), nicht: Ideen, be­herr­schen un­mit­tel­bar das Han­deln der Men­schen. Aber: die ‚Welt­bil­der‘, wel­che durch ‚Ideen‘ ge­schaf­fen wur­den, haben sehr oft als Wei­chen­stel­ler die Bah­nen be­stimmt, in denen die Dy­na­mik der In­ter­es­sen das Han­deln fort­be­weg­te.“

Die neue­re So­zio­lo­gie ist die­sem Grund­satz al­ler­dings nicht ge­recht ge­wor­den. Werte und ihre Wir­kung wer­den ent­we­der als ge­ge­ben vor­aus­ge­setzt (so bei Tal­cott Par­sons) oder über­haupt als ir­rele­vant be­trach­tet (so in der Ra­tio­nal Choice-​ und Sys­tem­theo­rie). Die um­fang­rei­che, em­pi­ri­sche Wer­te­for­schung hat viel­fäl­ti­ge Er­geb­nis­se er­bracht, blieb je­doch weit­ge­hend ohne theo­re­ti­sches Fun­da­ment, so­dass ihre Be­fun­de viel­fach an­fecht­bar sind. Weber selbst gab im Hin­blick auf die Frage nach der Re­le­vanz der Werte nur un­be­frie­di­gen­de Ant­wor­ten: Die Ent­schei­dung für be­stimm­te Werte sei eine rein in­di­vi­du­el­le An­ge­le­gen­heit und zwi­schen den ver­schie­de­nen­Wer­ten gebe es einen un­ver­söhn­li­chen Kampf.

Im vor­lie­gen­den Buch wird diese Pro­ble­ma­tik erst­mals in der deut­schen So­zio­lo­gie um­fas­send un­ter­sucht und es wird dafür (u.a. im An­schluss an Au­toren wie Im­ma­nu­el Kant, Ge­or­ge H. Mead und Ray­mond Boudon), eine neue, kon­struk­ti­ve und er­klä­rungs­star­ke Lö­sung ge­fun­den. Unter Zu­hil­fe­nah­me von Über­le­gun­gen aus Phi­lo­so­phie, So­zi­al­theo­rie und em­pi­ri­scher So­zi­al­for­schung sowie unter Ein­be­zie­hung his­to­ri­scher Kämp­fe zur An­er­ken­nung und Durch­set­zung der Werte kann man fest­stel­len, dass es ge­sell­schaft­li­che Grund­wer­te gibt, dass deren An­zahl klar be­stimm­bar ist und dass zwi­schen ihnen kei­nes­wegs Kon­flikt, son­dern Kom­ple­men­ta­ri­tät be­steht. Mit die­sen The­sen und Be­fun­den kann die­ses Buch als neues so­zio­lo­gi­sches Stan­dard­werk an­ge­se­hen wer­den. Es hat auch für Ver­tre­ter vie­ler an­de­rer geistes-​ und so­zi­al­wis­sen­schaft­li­cher Dis­zi­pli­nen grund­le­gen­de Be­deu­tung.

Bruhn, M.; Herbst, U. | Mar­ke­ting für Nonprofit-​Organisationen: Grund­la­gen - Kon­zep­te - In­stru­men­te (2024)

  • Pu­blisher: W. Kohl­ham­mer GmbH; 3., über­ar­bei­te­te Edi­ti­on

  • Pu­bli­ca­ti­on Date: 31. De­zem­ber 2024

  • ISBN-​13: 978-​3170406308

Auf­grund zu­neh­men­den Wett­be­werbs und rück­läu­fi­ger staat­li­cher För­de­rung hängt der Er­folg von Nonprofit-​Organisationen immer stär­ker von der Markt­ori­en­tie­rung ab. Im vor­lie­gen­den Buch wird des­halb nicht nur das klas­si­sche Mar­ke­ting auf nicht-​kommerzielle In­sti­tu­tio­nen über­tra­gen, son­dern ein ei­gen­stän­di­ger An­satz auf­ge­zeigt. Zu­nächst wer­den die Be­son­der­hei­ten von Nonprofit-​Organisationen her­aus­ge­ar­bei­tet und dann die zen­tra­len Auf­ga­ben bei der Pla­nung, Or­ga­ni­sa­ti­on, Durch­füh­rung und Kon­trol­le eines Mar­ke­ting­pro­zes­ses. Im Mit­tel­punkt steht dabei die kon­se­quen­te Aus­rich­tung der Ak­ti­vi­tä­ten an den Er­war­tun­gen der in­ter­nen und ex­ter­nen An­spruchs­grup­pen sowie an den Markt­ver­än­de­run­gen. Zahl­rei­che Bei­spie­le ver­deut­li­chen die Mög­lich­kei­ten einer ef­fi­zi­en­ten Ge­stal­tung der Ressourcen-​, Absatz-​ und Kom­mu­ni­ka­ti­ons­po­li­tik. Zudem fin­den die ak­tu­el­len Ent­wick­lun­gen und Er­kennt­nis­se, zum Bei­spiel in den Be­rei­chen So­cial Media-​Kommunikation oder Re­la­ti­ons­hip Fund­rai­sing, Be­rück­sich­ti­gung.

Gazzo Reis­man, L. M. | How Con­sul­tants Shape Non­pro­fits (2024)

  • Pu­blisher: Stan­ford Busi­ness Books; 1. Edi­ti­on

  • Pu­bli­ca­ti­on Date: 5. No­vem­ber 2024

  • ISBN-​13: 978-​1503635364

Shared Va­lues, Un­in­ten­ded Con­se­quen­ces

The non­pro­fit sec­tor leans hea­vi­ly on con­sul­tants to guide stra­te­gic plan­ning, ad­vi­se on fund­rai­sing stra­te­gy, gather data on pro­gram ef­fec­ti­ve­n­ess and more. How Con­sul­tants Shape Non­pro­fits ex­plo­res how con­sul­tants, while working di­li­gent­ly to cus­to­mi­ze so­lu­ti­ons for their cli­ents, rein­for­ce status-​quo prac­ti­ces and ideas while prio­ri­ti­zing the opini­ons of peop­le in power (non­pro­fit fun­ders, lea­ders, etc.) over those of lower-​level staff and com­mu­nities. Con­sul­tants thus leave un­ad­dres­sed some of the most per­ni­cious pro­blems in the non­pro­fit sec­tor.

The book's im­portant con­clu­si­ons about the com­plex role of con­sul­tants in the non­pro­fit world are based on more than a year of eth­no­gra­phic re­se­arch and ne­ar­ly 200 in­ter­views with prac­ti­tio­ners. Dr. Reis­man con­clu­des with gui­dance on how con­sul­tants, non­pro­fit lea­ders, and do­nors can bet­ter col­la­bo­ra­te, and over­co­me tra­di­tio­nal "blind spots" in the nonprofit-​consultant re­la­ti­ons­hip.

Möltgen-​Sicking, K.; Win­ter, T. (Hrsg.) | Go­ver­nan­ce

Eine Ein­füh­rung in Grund­la­gen und Po­li­tik­fel­der

Ver­lag: Sprin­ger Fach­me­di­en Wies­ba­den GmbH (2. Auf­la­ge)

Er­schei­nungs­da­tum: 27. Ok­to­ber 2024

ISBN-​13: 978-​3658457174

Die­ses Lehr­buch prä­sen­tiert in neuer Auf­la­ge und 17 Bei­trä­gen einen kom­pri­mier­ten Über­blick über den The­men­kreis "Go­ver­nan­ce".

Dazu ist der Band in drei Teile ge­glie­dert: Der erste Teil wid­met sich Ak­teu­ren und Steue­rungs­mo­di sowie den ein­zel­nen ad­mi­nis­tra­ti­ven Ebe­nen von Go­ver­nan­ce. Der zwei­te Teil ana­ly­siert aus­ge­wähl­te Po­li­tik­fel­der (Haus­halt, Si­cher­heit, Um­welt/Nach­hal­tig­keit, Re­gio­na­les, In­te­gra­ti­on, Kul­tur, Hoch­schu­le), wäh­rend der ab­schlie­ßen­de Teil des Ban­des einen in­ter­na­tio­na­len und be­wer­tend eva­lu­ie­ren­den Blick auf den The­men­kreis „Go­ver­nan­ce“ ein­nimmt.

Zins­meis­ter, J. | Re­ha­bi­li­ta­ti­on und Teil­ha­be (Kom­pen­di­en Der So­zia­len Ar­beit, 5)

  • Her­aus­ge­ber: Nomos

  • Er­scheint: 1. Ok­to­ber 2024 (1. Edi­ti­on)

  • ISBN-​13 ‏: ‎ 978-​3848728497

Das Kom­pen­di­um bie­tet Stu­die­ren­den und Fach­kräf­ten der So­zia­len Ar­beit und aus an­de­ren Be­rei­chen der Re­ha­bi­li­ta­ti­on und Teil­ha­be einen klar struk­tu­rier­ten, pra­xis­na­hen und an­schau­li­chen Ein­stieg in das kom­ple­xe Recht der Re­ha­bi­li­ta­ti­on und Teil­ha­be. Es er­läu­tert pra­xis­nah die Be­deu­tung der Selbst­be­stim­mung und gleich­be­rech­tig­ten ge­sell­schaft­li­chen Teil­ha­be von Men­schen mit Be­hin­de­rung und trägt dabei auch der Si­tua­ti­on psy­chisch kran­ker und sucht­kran­ker Men­schen Rech­nung. Die Ver­fas­se­rin zeigt die Be­deu­tung der UN-​Behindertenrechtskonvention und den Bei­trag des Teil­ha­be­rechts zur ge­sell­schaft­li­chen In­klu­si­on auf. Sie be­leuch­tet die Schnitt­stel­len des Teil­ha­be­rechts zum An­ti­dis­kri­mi­nie­rungs­recht, dem Betreuungs-​ und Pfle­ge­recht und dem Einrichtungs-​ und Heim­recht. Sie gibt Hin­wei­se zur Rechts­durch­set­zung in der Pra­xis. Recht­spre­chungs­hin­wei­se, Prü­fungs­sche­ma­ta und Fall­übun­gen mit Lö­sun­gen si­chern einen hohen An­wen­dungs­be­zug.

Moore, C. | Stra­te­gic FUEL for Non­pro­fits (2024)

  • Pu­blisher: Rout­ledge

  • Pu­bli­ca­ti­on Date: 20. Sep­tem­ber 2024

  • ISBN-​13: 978-​1032812731

How to Crea­te a Stra­te­gy That Is Fo­cu­sed, Un­der­stand­a­ble, Em­bed­ded, and Li­ving

Most non­pro­fits ap­proach stra­te­gic plan­ning in ways that take too much time and ef­fort, focus on the wrong is­su­es, and set up the plan to be so­me­thing that gathers dust on a shelf ra­ther than being im­ple­men­ted. If you want a dif­fe­rent ap­proach, this is the book for you.

This book shows non­pro­fit lea­ders and or­ga­niza­ti­ons how to con­duct stra­te­gic plan­ning pro­ces­ses that de­li­ver both a great stra­te­gy and an or­ga­niza­ti­on that can drive stra­te­gic chan­ge and con­ti­nu­al­ly re­fresh its stra­te­gy. It in­tro­du­ces a new frame­work—Stra­te­gic FUEL—and shows lea­ders how to map their or­ga­niza­ti­on’s stra­te­gic si­tua­ti­on to a plan­ning ap­proach that ad­dres­ses the most im­portant op­por­tu­nities and chal­len­ges, wit­hout was­ting time and ef­fort. It also shows the ac­tions lea­ders can take du­ring stra­te­gic plan­ning to in­crea­se the odds of suc­cess­ful stra­te­gy im­ple­men­ta­ti­on. The core con­tent of this book was de­ve­lo­ped while working with non­pro­fit lea­ders on stra­te­gic plan­ning, so it con­verts the best re­se­arch and ideas to prac­ti­ce and step-​by-step gui­dance.

This book will be a va­lu­a­ble re­sour­ce for non­pro­fit CEOs and their teams, founda­ti­ons loo­king to sup­port their non­pro­fit gran­te­es, and stu­dents in non­pro­fit ma­nage­ment cour­ses and pro­grams. While the book is fo­cu­sed on the non­pro­fit world, the les­sons are also ap­p­li­ca­ble to any lea­der try­ing to drive stra­te­gy ef­fec­tive­ly.

Guil­laume Plaisance, G. &, Gou­jon Belg­hit, A. (Edi­tors) | Non-​profit Go­ver­nan­ce (2024)

  • Pu­blisher: Rout­ledge

  • Pu­bli­ca­ti­on Date: 22. Au­gust 2024

  • ISBN-​13: 978-​1032599861

Twel­ve Frame­works for Or­ga­ni­sa­ti­ons and Re­se­arch

Non-​profit Go­ver­nan­ce of­fers twel­ve per­spec­ti­ves and ana­ly­ti­cal frame­works to fa­ci­li­ta­te the de­ve­lo­p­ment of go­ver­nan­ce in non-​profit or­ga­ni­sa­ti­ons. In this sec­tor, go­ver­nan­ce is all the more im­portant be­cau­se it is often vol­un­ta­ry. Or­ga­ni­sa­ti­ons the­re­fo­re need to be sup­por­ted in their ma­nage­ment, ac­coun­ta­bi­li­ty and stra­te­gy. In­ter­na­tio­nal stan­dards (in par­ti­cu­lar ISO 37000:2021, de­di­ca­ted to the go­ver­nan­ce of or­ga­ni­sa­ti­ons) pro­po­se key princi­ples to en­su­re value crea­ti­on around sta­ke­hol­der en­ga­ge­ment, lea­der­ship, risk go­ver­nan­ce, so­cial re­spon­si­bi­li­ty and or­ga­ni­sa­tio­nal sus­tai­na­bi­li­ty.

This book pro­po­ses to ex­plo­re and adapt these princi­ples to the non-​profit sec­tor. To do this, the book fo­cu­ses on four fa­cets of go­ver­nan­ce: the con­trols it puts in place, the sta­ke­hol­ders it must lis­ten to and ma­na­ge, the per­for­mance it must mo­ni­tor and, fi­nal­ly, the peop­le it must lead and mo­bi­li­se. The book also high­lights the in­te­rest of go­ver­nan­ce me­cha­nisms and pro­ces­ses in de­ve­lo­ping ef­fec­ti­ve per­for­mance, ethics in non-​profit or­ga­ni­sa­ti­ons, and re­spon­si­ble ma­nage­ment.

Each chap­ter the­re­fo­re takes one or more of the princi­ples of ISO 37000 in the non-​profit con­text and builds an ana­ly­ti­cal frame­work around them. These twel­ve frame­works can thus be used by the or­ga­ni­sa­ti­ons them­sel­ves to de­ve­lop their go­ver­nan­ce prac­ti­ces, but also by re­se­ar­chers who will find ori­gi­nal ap­proa­ches to in­cor­po­ra­te into their stu­dies.

Beer, J. | The Quest for Be­lon­ging: How the Most Ef­fec­ti­ve Non­pro­fit Lea­ders Un­der­stand the Psy­cho­lo­gy of Gi­ving (2024)

  • Pu­blisher: Post Hill Press

  • Pu­bli­ca­ti­on Date: 16. July 2024

  • ISBN-​13: 979-​8888454688

Beer ar­gues that the bet­ter a non­pro­fit or­ga­niza­ti­on can speak to do­nors’ needs to con­st­ruct and main­tain an iden­ti­ty and to be­long to so­me­thing lar­ger than them­sel­ves, the more suc­cess­ful the non­pro­fit will be in at­trac­ting sup­por­ters to its mis­si­on. He ex­plains how non­pro­fit exe­cu­ti­ves and fund­rai­sers can ef­fec­tive­ly en­ga­ge a donor’s iden­ti­ty and pro­vi­de a sense of be­lon­ging in three power­ful ways: by tel­ling sto­ries, by buil­ding ge­nui­ne re­la­ti­ons­hips, and by gi­ving do­nors po­si­ti­ve ex­pe­ri­en­ces with the or­ga­niza­ti­on and with one ano­ther.

The Quest for Be­lon­ging is pa­cked with tren­chant, use­ful, and so­me­times sur­pri­sing ob­ser­va­tions glea­ned from Beer’s in­ter­views with high­ly suc­cess­ful fund­rai­sers, scholars, wri­ters, and non­pro­fit lea­ders. This book is a trove of prac­ti­cal ad­vice as well as a paradigm-​shifting work on the psy­cho­lo­gy of gi­ving and the art and craft of fund­rai­sing.

Da­vies, K.; Guys, C. | Build a Non­pro­fit (2024)

  • Pu­blisher: In­de­pendent­ly pu­blished

  • Pu­bli­ca­ti­on Date: 15. Mai 2024

  • ISBN-​13: 979-​8883644930

7 Easy Steps; Check­list and Tem­pla­tes In­clu­ded!

Are you in­te­rested in star­ting a non­pro­fit, but not sure where to begin? "Build a Non­pro­fit, 7 Easy Steps" is a work­book style text de­tailing ever­ything you need to do in order to launch your own or­ga­niza­ti­on. Each sec­tion not only sum­ma­ri­zes but pro­vi­des in­st­ruc­tions (and tem­pla­tes) for ever­ything you need. It is a com­ple­te guide to star­ting your mis­si­on. The check­list in­clu­ded will help you stay on track!

Kjers­tin Da­vies is the co­foun­der of the child­ren's be­re­a­vement non­pro­fit Char­lie's Guys that re­cei­ves thousands of re­fer­rals an­nu­al­ly and ser­ves hund­reds of be­re­a­ved child­ren month­ly. Since its in­cep­ti­on in 2018 she has en­cou­ra­ged others to start their own or­ga­niza­ti­ons. Now, with more ex­pe­ri­ence and ex­per­ti­se, she is pas­sing on this one-​stop-shop guide to the many more ho­ping to launch their own non­pro­fit.

Char­lie's Guys is based in Boul­der, Co­lo­ra­do and has been a re­cur­ring guest or­ga­niza­ti­on for the Exe­cu­ti­ve MBA cour­ses at the Uni­ver­si­ty of Co­lo­ra­do - Boul­der. The EMBA pro­gram's gra­dua­te stu­dents re­se­arch and ana­ly­ze a spe­ci­fic skill-​set of the non­pro­fit. This pro­gram has pro­vi­ded the or­ga­niza­ti­on with a deeper know­ledge and skill in both fund­rai­sing and mar­ke­ting.

Non­pro­fit Book­kee­ping & Ac­coun­ting for Dum­mies (For Dummies-​Business & Per­so­nal Fi­nan­ce) (2024)

  • Pu­blisher: John Wiley & Sons Inc.

  • Re­lease date: May 5, 2024 (2. Edi­ti­on)

  • ISBN-​13: ‎ 978-​1394155699

Of­ten­ti­mes, those who work in the non­pro­fit sec­tor wear many hats and jugg­le count­less re­spon­si­bi­li­ties, in­clu­ding fi­nan­cial re­por­ting. Non­pro­fit Book­kee­ping & Ac­coun­ting For Dum­mies, 2e is pa­cked with hel­pful, beginner-​friendly in­for­ma­ti­on that gives non­pro­fit em­ployees the know­ledge they need to ma­na­ge their fi­nan­ces suc­cess­ful­ly and keep ac­cu­ra­te books in ac­cordance with state and fe­deral laws.

In­si­de:

  • Un­der­stand com­mon fi­nan­cial terms

  • Choo­se the right ac­coun­ting me­thods for your or­ga­niza­ti­on

  • Learn the dif­fe­ren­ces bet­ween book­kee­ping and ac­coun­ting

  • Dis­co­ver how to apply for, track, and ac­count for fe­deral grant money

  • Set up pay­roll ac­counts for em­ployees and com­ple­te tax forms

  • Com­mon er­rors to avoid du­ring non­pro­fit au­dits

  • Stay­ing or­ga­ni­zed with elec­tro­nic do­na­ti­ons

Gag­gin, K. C. | Non­pro­fit Com­mu­ni­ca­ti­ons: A Mission-​Driven and Human-​Centered Ap­proach (2024)

Gaggin Nonprodit Communications
  • Pu­blisher: Rout­ledge

  • Pu­bli­ca­ti­on Date: 02. April 2024

  • Ver­si­on: Kind­le Edi­ti­on

  • ISBN: 1032461144 

Ack­now­led­ging that non­pro­fit or­ga­niza­ti­ons, like com­mer­cial busi­nes­ses, can­not suc­ceed wit­hout a com­mu­ni­ca­ti­ons stra­te­gy that sup­ports their over­all busi­ness goals, se­a­so­ned prac­ti­tio­ner and edu­ca­tor Kelly C. Gag­gin ex­plo­res the in­dus­try in a way that nur­tu­res the ser­vant’s heart while cle­ar­ly dis­cus­sing the busi­ness struc­tu­re of non­pro­fits and the need (in most cases) to earn re­ve­nue to pro­vi­de ser­vices. She tea­ches a stra­te­gic and in­te­gra­ted ap­proach to com­mu­ni­ca­ti­ons that is mission-​based and human-​centric to align the va­lues of the non­pro­fit sec­tor with the cam­pai­gn plan­ning pro­cess. This text of­fers a view of non­pro­fits at local, na­tio­nal, and in­ter­na­tio­nal le­vels of im­pact and ex­plo­res those re­la­ti­ons­hips while kee­ping in mind the value and needs of those being ser­ved.

This book is an in­dis­pensable text for un­der­gra­dua­te and gra­dua­te cour­ses in non­pro­fit stra­te­gic com­mu­ni­ca­ti­ons and/or ma­nage­ment as well as an es­sen­ti­al re­sour­ce for non­pro­fit in­dus­try pro­fes­sio­nals.

Renz, D. O. | The Jossey-​Bass Hand­book of Non­pro­fit Lea­der­ship and Ma­nage­ment (2024)

  • Pu­blisher: Jossey-​Bass; 5th edi­ti­on

  • Pu­bli­ca­ti­on Date: 19. March 2024

  • ISBN-​13: 978-​1394198863

The newly re­vi­sed Fifth Edi­ti­on of The Jossey-​Bass Hand­book of Non­pro­fit Lea­der­ship and Ma­nage­ment is an in­sight­ful and up-​to-date ex­plo­ra­ti­on of the most re­le­vant re­se­arch, theo­ry, and prac­ti­ces in the field of non­pro­fit lea­der­ship and ma­nage­ment. The edi­tors pre­sent in­sights from lea­ding authors in each sub­ject, with par­ti­cu­lar at­ten­ti­on to the un­i­que chal­len­ges con­fron­ting all non­pro­fit lea­ders. You’ll find ex­ten­si­ve dis­cus­sion of lea­der ac­coun­ta­bi­li­ty, for both staff and vol­un­te­ers, and the in­crea­sed pres­su­re on non­pro­fits to de­mons­tra­te out­co­mes and im­pact in the midst of one of the most chal­len­ging eras of the sec­tor’s his­to­ry. 

This edi­ti­on con­tains sub­stan­ti­al­ly up­dated in­for­ma­ti­on with par­ti­cu­lar at­ten­ti­on to the de­ve­lo­p­ment of the sec­tor du­ring the last five years, in­clu­ding so­cial in­no­va­ti­on and en­tre­pre­neur­ship, fi­nan­cial lea­der­ship and re­sour­ce de­ve­lo­p­ment, HRM and work­for­ce de­ve­lo­p­ment, ad­vo­ca­cy and bran­ding, so­cial justi­ce and equi­ty, and key trends in third sec­tor ma­nage­ment. 

A must-​read for lea­ders, ma­na­gers, edu­ca­tors, re­se­ar­chers, and stu­dents see­king a one-​stop re­sour­ce on the la­test in­sights and scholar­ship in the non­pro­fit field, The Jossey-​Bass Hand­book of Non­pro­fit Lea­der­ship and Ma­nage­ment, Fifth Edi­ti­on will also be­ne­fit all who are lea­ding forward-​looking non­pro­fit or­ga­niza­ti­ons.

Pa­kroo, P. J. D. | Star­ting & Buil­ding a Non­pro­fit: A Prac­ti­cal Guide (2024)

  • Pu­blisher: NOLO; Tenth edi­ti­on

  • Pu­bli­ca­ti­on Date: 27. Fe­bruary 2024

  • ISBN-​13: 978-​1413331516

Whe­ther you’re drea­ming of star­ting a non­pro­fit or are al­rea­dy run­ning one, Star­ting and Buil­ding a Non­pro­fit will help your or­ga­niza­ti­on suc­ceed. The fully up­dated tenth edi­ti­on con­tains new ma­te­ri­al on de­fi­ning and tracking goals when de­ve­lo­ping a di­gi­tal stra­te­gy. It also in­clu­des in­for­ma­ti­on on ad­di­tio­nal fund­rai­sing tools to get fi­nan­cial sup­port, such as using pre­mi­um con­tent plat­forms like Pa­tre­on and Sub­stack. 

Worth, M. J. | Non­pro­fit Ma­nage­ment: Princi­ples and Prac­ti­ce (2024)

  • Pu­blisher: CQ Press; Se­venth edi­ti­on

  • Pu­bli­ca­ti­on Date: 19. Fe­bura­ry 2024

  • ISBN-​13: 978-​1071884089

Mi­cha­el J. Worth’s best-​seller, Non­pro­fit Ma­nage­ment: Princi­ples and Prac­ti­ce, pro­vi­des a com­pre­hen­si­ve, in­sight­ful over­view of key to­pics non­pro­fit lea­ders en­coun­ter daily. Worth co­vers both the go­ver­nan­ce and ma­nage­ment of non­pro­fit or­ga­niza­ti­ons―the scope and struc­tu­re of the non­pro­fit sec­tor, lea­der­ship of non­pro­fits, ma­nage­ment, fund­rai­sing, ear­ned in­co­me stra­te­gies, fi­nan­cial ma­nage­ment, lob­by­ing and ad­vo­ca­cy, ma­na­ging in­ter­na­tio­nal and glo­bal or­ga­niza­ti­ons, and so­cial en­tre­pre­neur­ship―hel­ping rea­ders un­der­stand what they are and how they work. The text ba­lan­ces re­se­arch, theo­ry, and prac­ti­tio­ner li­te­ra­tu­re with cur­rent cases and the most re­cent data avail­able, ma­king it ap­pro­pria­te for un­der­gra­dua­tes, gra­dua­te stu­dents, and non­pro­fit pro­fes­sio­nals.

Grono, N. | How to Lead Non­pro­fits: Tur­ning Pur­po­se into Im­pact to Chan­ge the World (2024)

Learn how to streng­t­hen your lea­der­ship and ma­xi­mi­ze your non­pro­fit or­ga­niza­ti­on’s im­pact by le­ver­aging each of its three founda­tio­nal com­po­n­ents: pur­po­se, peop­le, and part­ners

  • Pu­blisher: Matt Holt

  • Re­lease Date: 16. Juli 2024

  • ISBN-​13: ‎ 978-​1637745199

Non­pro­fits are not meant to be run just like busi­nes­ses—dif­fe­rent in­cen­ti­ves drive dif­fe­rent prio­ri­ties. In par­ti­cu­lar, non­pro­fit lea­ders have a key ad­van­ta­ge over busi­ness lea­ders in that pur­po­se is fun­da­men­tal to their or­ga­niza­ti­on’s work. 

From Nick Grono, Free­dom Fund CEO and a non­pro­fit lea­der with de­ca­des of ex­pe­ri­ence, How to Lead Non­pro­fits of­fers a lea­der­ship frame­work cen­te­red on what mat­ters most for suc­cess:

  • Achie­ving out­si­ze im­pact by pur­suing your or­ga­niza­ti­on’s pur­po­se

  • Buil­ding an in­clu­si­ve cul­tu­re that mo­ti­va­tes and em­powers your team 

  • Part­ne­ring with the com­mu­ni­ty you serve, fun­ders, and peer or­ga­niza­ti­ons to scale im­pact

This frame­work—rea­di­ly ad­ap­ta­ble to your or­ga­niza­ti­on—will help you de­epen and am­pli­fy the im­pact of your non­pro­fit’s work by put­ting the peop­le and com­mu­nities you serve at the cen­ter of all you do and by buil­ding re­so­nant re­la­ti­ons­hips with those who share your goals.

With examp­les and tes­ti­mo­ny from non­pro­fit lea­ders around the world fra­med by Grono’s ex­per­ti­se How to Lead Non­pro­fits is a high­ly prac­ti­cal guide to harnes­sing the power of pur­po­se to shape ever­ything your or­ga­niza­ti­on does—in­tern­al­ly and ex­tern­al­ly—as you seek to chan­ge the world.

You can order the book here.

Freistein, K.; Lei­nin­ger, J.; Wein­lich. S. (Her­aus­ge­ber) | Hand­book of In­ter­na­tio­nal Or­ga­niza­ti­ons: Theo­ries, Con­cepts and Em­pi­ri­cal In­sights (2024)

  • Pu­blisher: De Gruy­ter Ol­den­bourg

  • Re­lease date: Fe­bruary 5, 2024 (2. Edi­ti­on)

  • ISBN-​13 ‏: ‎ 978-​3110604290

In an in­crea­sin­gly com­plex and in­ter­de­pen­dent world, in­ter­na­tio­nal or­ga­niza­ti­ons are vital com­po­n­ents of glo­bal go­ver­nan­ce and are­nas for co­ope­ra­ti­on and norm-​building and stan­dard set­ting. At the same time, they ac­cu­mu­la­te and pro­vi­de know­ledge and ex­per­ti­se and act as im­ple­men­ting agents in areas ran­ging from sus­tain­able de­ve­lo­p­ment over se­cu­ri­ty and bey­ond. The Hand­book of In­ter­na­tio­nal Or­ga­niza­ti­ons of­fers both a con­cep­tu­al in­tro­duc­tion to aca­de­mic de­ba­tes and a broad over­view of the goals, tasks and ef­fec­ti­ve­n­ess of glo­bal, re­gio­nal and issue-​specific in­ter­na­tio­nal or­ga­niza­ti­ons. Ex­pan­ding the scope of the first vo­lu­me sub­stan­tive­ly, the book now in­clu­des chap­ters on XXX in­ter­na­tio­nal or­ga­niza­ti­ons.

Chap­ters in the first part dis­cuss in­ter­na­tio­nal or­ga­niza­ti­ons in re­la­ti­on to theo­re­ti­cal de­ba­tes in the study of In­ter­na­tio­nal Re­la­ti­ons and the cur­rent glo­bal con­text. In the se­cond, le­xi­cal part, chap­ters out­line the evo­lu­ti­on, ope­ra­ti­ons and cur­rent chal­len­ges of in­di­vi­du­al in­ter­na­tio­nal or­ga­niza­ti­ons and pro­vi­de sources for fur­ther re­se­arch.

Stu­dents of In­ter­na­tio­nal Re­la­ti­ons and re­la­ted fields will find a re­li­a­ble source to con­sult for se­mi­nal in­for­ma­ti­on and cur­rent trends in in­ter­na­tio­nal or­ga­niza­ti­ons re­se­arch.

Wi­tes­man, E. and Child, C. (Edi­tors) | Rei­ma­gi­ning Non­pro­fits (2024)

Sec­tor Theo­ry in the 21st Cen­tu­ry

  • Pu­blisher: Cam­bridge Uni­ver­si­ty Press

  • Pu­bli­ca­ti­on date: 31. Jän­ner 2024

  • ISBN-​13: 978-​1009262057

What is the non­pro­fit sec­tor and why does it exist? Collec­ting the wri­ting of some of the most crea­ti­ve minds in the field of non­pro­fit stu­dies, this book chal­len­ges our tra­di­tio­nal un­der­stan­ding of the role and pur­po­se of the non­pro­fit sec­tor. It re­flects on the ways in which new cul­tu­ral and eco­no­mic shifts bring exis­ting as­sump­ti­ons into ques­ti­on and of­fers new con­cep­tua­liza­ti­ons of the non­pro­fit sec­tor that will in­form, pro­vo­ke, and in­spi­re.

Non­pro­fit or­ga­niza­ti­on and ac­ti­vi­ty is an enor­mously im­portant part of so­cial, cul­tu­ral, and eco­no­mic life around the world, but our con­cep­tua­liza­ti­on of their place in mo­dern so­cie­ty is far from com­ple­te. Rei­ma­gi­ning Non­pro­fits pro­vi­des fresh in­sights that are ne­ces­sa­ry for un­der­stan­ding non­pro­fit or­ga­niza­ti­ons and sec­tors in the 21st cen­tu­ry.

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Gooya­ba­di A., Gor­ji­an Khanzad Z., Lee N.| Non­pro­fit Di­gi­tal Trans­for­ma­ti­on De­mys­ti­fied (2024)

A Prac­ti­cal Guide

  • Pu­blisher: Sprin­ger (1st ed. 2024 Edi­ti­on)

  • Pu­bli­ca­ti­on date: 28. Jän­ner 2024

  • ISBN-​13: 978-​3031471810

In this com­pel­ling jour­ney into Di­gi­tal Trans­for­ma­ti­on (DT) tailo­red for Non­pro­fit Or­ga­niza­ti­ons (NPOs), this book un­ra­vels the in­tri­ca­ci­es of tech­no­lo­gi­cal in­te­gra­ti­on. Groun­ded in over one hund­red years of ex­ten­si­ve re­se­arch by authors and the edi­tor, real-​world examp­les, and using the San Diego Di­plo­ma­cy Coun­cil (SDDC) as a pri­ma­ry case study, it in­tro­du­ces a tailo­red Di­gi­tal Ma­tu­ri­ty Model (DMM) for NPOs. At the heart of this trans­for­ma­ti­on are three pi­vo­tal pil­lars: Cul­tu­re, Ethics, and Se­cu­ri­ty.

Part I sets the stage, pain­ting a land­s­cape of how NPOs have in­tertwi­ned with the di­gi­tal realm. As tech­no­lo­gy's om­ni­p­re­sence sur­ges, Chap­ter Two of­fers a pan­ora­ma of DT's his­to­ri­cal and con­tem­pora­ry in­ter­sec­tions with the non­pro­fit sec­tor. The sub­se­quent chap­ter em­pha­si­zes the stark rea­li­ty: for many NPOs, di­gi­tal ad­ap­ta­ti­on is no lon­ger about re­le­van­ce but sur­vi­val.

Part II del­ves into the com­pa­ra­ti­ve di­gi­tal stra­te­gies of NPOs and their for-​profit coun­ter­parts in Chap­ter 4, high­ligh­ting the need for tailo­red ap­proa­ches. Chap­ter 5 ex­plo­res the Non­pro­fit Di­gi­tal Ma­tu­ri­ty Model (NDMM), using the San Diego Di­plo­ma­cy Coun­cil as a focal point. The jour­ney then un­folds fur­ther in Chap­ter 6, which casts a spot­light on the stra­te­gic exe­cu­ti­on of DT in NPOs, wea­ving in com­pre­hen­si­ve ana­ly­ses to dis­sect the for­ces sh­aping an NPO's di­gi­tal tra­jec­to­ry.

Part III dives deeper, with Chap­ter 7 lay­ing the founda­ti­on of the NDMM. The sub­se­quent chap­ter me­ti­cu­lous­ly un­packs the NDMM, cul­mi­na­ting in Chap­ter 9, which em­pha­si­zes the pil­lars of DT―Cul­tu­re, Ethics, and Se­cu­ri­ty―for­ming the es­sence of the Non­pro­fit DT Stra­te­gic Frame­work (NDTSF). This chap­ter also crafts a tailo­red road­map for NPOs, char­ting a com­pre­hen­si­ve DT cour­se.

Con­clu­ding with a forward-​looking stance, Chap­ter 10 th­rusts rea­ders into the en­thral­ling fu­si­on of AI and NPOs, ex­plo­ring trans­for­ma­ti­ve po­ten­ti­als and ethi­cal con­cerns. Th­rough real-​world cases, it po­si­ti­ons AI as both a po­tent tool and a vital dia­lo­gue for NPOs.

Es­sen­ti­al­ly, this book equips NPOs with tools like the NDMM and in­sights from suc­cess­ful DT nar­ra­ti­ves. It seeks to pro­vi­de a prac­ti­cal guide for non­pro­fits th­rough their DT jour­ney, en­su­ring they harness tech­no­lo­gy ethi­cal­ly and ef­fec­tive­ly wit­hout com­pro­mi­sing their core va­lues.

Sarah B. Lange | The Field Guide to Fund­rai­sing for Non­pro­fits (2024)

Fu­sing Crea­ti­vi­ty and New Best Prac­ti­ces

  • Pu­blisher: Blooms­bu­ry (Re-​release of the 2017 clas­sic)

  • Pu­bli­ca­ti­on Date: 25. Jän­ner 2024

  • ISBN-​13: 978-​1440854590

With this book in hand, non­pro­fits can in­crea­se their fund­rai­sing potential-​and their over­all impact-​by lear­ning how to ramp up ne­ar­ly every aspect of their fund­rai­sing pro­grams in new and crea­ti­ve ways. 

Today's com­pe­ti­ti­ve and ever-​shifting en­vi­ron­ment de­mands that non­pro­fits adopt a new ap­proach to rai­sing money. This book will show them how, in part by chan­ging the way those char­ged with fund­rai­sing think about this all-​important task. The book will help non­go­vern­men­tal or­ga­niza­ti­ons plan bet­ter, write more power­ful grants, craft more com­pel­ling ap­peals and other com­mu­ni­ca­ti­ons, en­ga­ge board mem­bers and donors-​and brag about all the great work they're doing in just the right way. It of­fers rea­ders a fresh per­spec­ti­ve on fund­rai­sing, as well as clear, prac­ti­cal stra­te­gies to build es­sen­ti­al con­nec­tions using va­ried tac­tics, in­clu­ding so­cial media. Equal­ly hel­pful is an eye-​opening dis­cus­sion about be­liefs and at­ti­tu­des that can stand in the way of fund­rai­sing suc­cess.

Un­li­ke books that focus on a sin­gle stra­te­gy such as grant wri­ting, board de­ve­lo­p­ment, or major gifts ap­peals, this vo­lu­me is un­i­que in that it de­tails fund­rai­sing stra­te­gies that ge­ne­ra­te the hig­h­est re­turn on in­vest­ment. In doing so, the author pro­vi­des a theo­re­ti­cal frame­work, crea­ti­ve ideas for ta­king best prac­ti­ces to the next level, and spe­ci­fic tools that can be ap­p­lied to reach fund­rai­sing goals. By ad­op­ting the new frame­work, en­han­cing skills, and ta­king a fresh look at their task, non­pro­fits can raise the money they need to make a si­gni­fi­cant dif­fe­rence, re­gard­less of their mis­si­on or cause.

Stöt­zer, S.; Kal­ten­brun­ner, K. | In-​kind do­na­ti­ons – Pecu­lia­ri­ties and chal­len­ges of pro­duct phil­an­thro­py (2023)

In-​kind do­na­ti­ons are an es­sen­ti­al re­sour­ce for many non­pro­fit or­ga­niza­ti­ons (NPO). How­e­ver, their high prac­ti­cal re­le­van­ce is not yet re­flec­ted in the li­te­ra­tu­re on non­pro­fit mar­ke­ting and fund­rai­sing which still fo­cu­ses pri­ma­ri­ly on cash gi­ving. Against this back­ground, we sum­ma­ri­ze the li­mi­ted and frag­men­ta­ry li­te­ra­tu­re on in-​kind gi­ving and pro­vi­de some prac­ti­cal in­sights.

The paper makes sever­al con­tri­bu­ti­ons: first, we pre­sent an in­co­me clas­si­fi­ca­ti­on of NPO’s ma­ni­fold mix of re­sour­ce sources that in­clu­des in-​kind do­na­ti­ons. Se­cond, a clas­si­fi­ca­ti­on of (cash and non-​cash) do­na­ti­ons ca­te­go­ri­zes the he­te­ro­ge­ne­ous forms of do­na­ti­ons and, in par­ti­cu­lar, fi­nan­cial sur­ro­ga­tes. Third, and based on this ty­po­lo­gy, we de­ve­lop a com­pre­hen­si­ve de­fi­ni­ti­on of in-​kind do­na­ti­ons as an im­portant step to­wards con­cep­tua­liza­ti­on. Fourth, we out­line the spe­ci­fics of in-​kind do­na­ti­ons and as­so­cia­ted chal­len­ges via three case vi­gnet­tes that il­lus­tra­te prac­ti­cal ex­pe­ri­en­ces of NPO in de­a­ling with pro­duct phil­an­thro­py. Fi­nal­ly, we give some re­com­men­da­ti­ons for NPO’s in-​kind fund­rai­sing en­dea­vours and in­di­ca­te ave­nues for fur­ther re­se­arch.

Ju­dith Van Gin­kel | Cha­sing Success-​ The Chal­len­ge for Non­pro­fits (2023)

A study of non­pro­fit ad­mi­nis­tra­ti­on, using the or­ga­niza­ti­on Every Child Suc­ceeds as an examp­le

  • Pu­blisher: Clips

  • Re­lease Date: 6. De­zem­ber 2023

  • ISBN-​13: ‎ 978-​1947603622

Cha­sing Suc­cess fol­lows the first twen­ty years of the or­ga­niza­ti­on Every Child Suc­ceeds under the lea­der­ship of their for­mer Pre­si­dent tur­ned author, Ju­dith Van Gin­kel. Every Child Suc­ceeds is a re­gio­nal non­pro­fit lo­ca­ted in Cin­cin­na­ti, Ohio that fo­cu­ses on home vi­si­ta­ti­on and sup­port for par­ents from pregnan­cy th­rough the first one thousand days of their new­born's life. The or­ga­niza­ti­on was born in the 1990s out of wi­des­pread sci­en­ti­fic evi­den­ce about the im­pacts of early child­hood on de­ve­lo­p­ment across the life­span.

Cha­sing Suc­cess uses the story of Every Child Suc­ceeds as a case study for rea­ders in­te­rested in the chan­ging land­s­cape of non­pro­fit ad­mi­nis­tra­ti­on. With the be­ne­fit of Van Gin­kel's years of ex­pe­ri­ence in non­pro­fit ma­nage­ment, this book of­fers con­cre­te les­sons about de­ve­lo­ping a new non­pro­fit, uti­li­zing re­se­arch and best prac­ti­ces, lear­ning to be ad­ap­ta­ble, and being ac­coun­ta­ble to sta­ke­hol­ders. Van Gin­kel also ex­plo­res how chan­ging po­li­ci­es and fun­ding prio­ri­ties for lar­ger na­tio­nal non­pro­fits and the state and fe­deral go­vernments can im­pact how re­gio­nal non­pro­fits work to achie­ve their mis­si­ons, an often un­der­appre­cia­ted and under-​discussed rea­li­ty for many smal­ler or­ga­niza­ti­ons around the coun­try.

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Georg von Schnur­bein | Fi­nanz­ma­nage­ment in Non-​Profit-Organisationen: Fi­nan­zi­el­le Res­sour­cen struk­tu­riert, ziel­ge­rich­tet und nach­hal­tig ein­set­zen (2023)

  • Her­aus­ge­ber: ‎ Sprin­ger Gab­ler; 1. Aufl. 2023 Edi­ti­on

  • Er­schei­nungs­da­tum: am 8. Ok­to­ber 2023

  • ISBN-​13: ‎ 978-​3658418052

Sie ar­bei­ten für eine Non-​Profit-Organisation (NPO) und möch­ten Ihre fi­nan­zi­el­le Si­tua­ti­on ver­bes­sern? Dann ist die­ses Buch genau das Rich­ti­ge für Sie! „Fi­nanz­ma­nage­ment in Non-​Profit-Organisationen“ bie­tet Ihnen um­fas­sen­de Ein­bli­cke in die Her­aus­for­de­run­gen der Fi­nan­zie­rung und zeigt auf, wie Sie Ihre Or­ga­ni­sa­ti­on auf eine so­li­de fi­nan­zi­el­le Grund­la­ge stel­len kön­nen.
Die Fi­nan­zie­rung von NPO folgt etwas an­de­ren Re­geln als bei klas­si­schen Un­ter­neh­men und in den letz­ten Jah­ren ist diese Auf­ga­be zu­neh­mend kom­ple­xer ge­wor­den, da sich die Aus­gangs­vor­aus­set­zun­gen und ins­be­son­de­re die ge­setz­li­chen und re­gu­la­to­ri­schen Rah­men­be­din­gun­gen ste­tig ver­än­dern.

Die­ses Buch bie­tet Ihnen einen wis­sen­schaft­lich fun­dier­ten und pra­xis­ori­en­tier­ten Ge­samt­über­blick zu allen Be­rei­chen der Fi­nan­zie­rung von Non-​Profit-Organisationen. Von der Bud­ge­tie­rung über Fund­rai­sing bis zum Con­trol­ling – die­ses Buch ist Ihr un­ver­zicht­ba­rer Leit­fa­den für ein er­folg­rei­ches Fi­nanz­ma­nage­ment in Ihrer NPO. Es wer­den Ihnen so­wohl die Zu­sam­men­hän­ge zwi­schen ein­zel­nen Teil­be­rei­chen der Fi­nan­zie­rung als auch ein Grund­ver­ständ­nis für die be­son­de­ren Auf­ga­ben­stel­lun­gen im NPO-​Kontext ver­mit­telt. Aus­ge­wähl­te Pra­xis­bei­spie­le und zahl­rei­che Best-​Practice-Tipps er­leich­tern Ihnen die Um­set­zung bei der all­täg­li­chen Ar­beit. Dies er­mög­licht Ihnen, die Fi­nan­zen Ihrer Or­ga­ni­sa­ti­on so zu pla­nen und zu ge­stal­ten, dass sich ihr ge­mein­nüt­zi­ger Zweck ef­fi­zi­ent und wirk­sam um­set­zen lässt.

Ein „Best Prac­ti­ce in 10 Schrit­ten“ am Ende des Bu­ches run­det den Ge­samt­über­blick ab und er­laubt bei spe­zi­fi­schen Teil­fra­gen auch ei­li­gen oder vor­in­for­mier­ten Le­sern einen Schnell­ein­stieg ins Thema!

Julia Hilgers-​Sekowsky, Ni­co­le Rich­ter, Ni­co­le Ermel (Edi­to­ren) | Nach­hal­tig­keit in Nonprofit-​Organisationen (2023)

Trans­dis­zi­pli­nä­re Per­spek­ti­ven für ein zu­kunfts­fä­hi­ges Ma­nage­ment

  • Her­aus­ge­ber: John Wiley & Sons Inc.

  • Er­schei­nungs­da­tum: 27. Juli 2023

  • ISBN-​13: ‎ 978-​3658406585

Die­ses Buch...

  • ...dis­ku­tiert Her­aus­for­de­run­gen und An­sät­ze, denen sich NPOs für ein zu­kunfts­fä­hi­ges Ma­nage­ment stel­len müs­sen

  • ,,,be­schäf­tigt sich mit der öko­lo­gi­schen, so­zia­len, öko­no­mi­schen, di­gi­ta­len und kul­tu­rel­len Nach­hal­tig­keit 

  • ...gibt kon­kre­te Hin­wei­se, wie Nonprofit-​Organisationen SDGs zu­künf­tig um­setz­ten kön­nen

Teil der Buch­se­rie: SDG - For­schung, Kon­zep­te, Lö­sungs­an­sät­ze zur Nach­hal­tig­keit

Erpf P., Gmür M. (Hrsg.) | Un­ter­neh­me­ri­sche Füh­rung und Kul­tur in Non-​Profit-Organisationen: Er­folgs­bei­spie­le und ak­tu­el­le Trends (2023)

  • Her­aus­ge­ber: ‎ Sprin­ger Gab­ler; 1. Aufl. 2023 Edi­ti­on

  • Er­schei­nungs­da­tum: am 14. Juli 2023

  • ISBN-​13: ‎ 978-​3658409821

Das Ma­nage­ment von Non-​Profit-Organisationen (NPO) er­fährt der­zeit einen Pa­ra­dig­men­wech­sel, in dem sich Er­war­tun­gen und Rah­men­be­din­gun­gen ver­än­dern. NPO ste­hen be­triebs­wirt­schaft­li­chen Her­aus­for­de­run­gen ge­gen­über, die sich denen von Un­ter­neh­men in der frei­en Wirt­schaft an­nä­hern. Zu nen­nen wären hier bei­spiels­wei­se zu­neh­men­de Kon­kur­renz­si­tua­tio­nen oder das Rin­gen um Ta­len­te oder Fi­nan­zie­rungs­quel­len.

Gleich­zei­tig sind die Rah­men­be­din­gun­gen zur Er­rei­chung der be­triebs­wirt­schaft­li­chen Ziele auf­grund des ge­mein­nüt­zi­gen An­spruchs und ba­sis­de­mo­kra­ti­scher Ent­schei­dungs­fin­dung grund­le­gend ver­schie­den.Die Her­aus­ge­ber und Au­toren die­ses pra­xis­ori­en­tier­ten Fach­buchs schil­dern zahl­rei­che Er­folgs­ge­schich­ten von Or­ga­ni­sa­tio­nen, die sich durch aus­ge­präg­te Merk­ma­le von un­ter­neh­me­ri­scher Füh­rung aus­zeich­nen. Ba­sie­rend auf die­sen Fall­stu­di­en wur­den Ver­tre­ter von Or­ga­ni­sa­tio­nen aus aus­ge­wähl­ten Teil­be­rei­chen be­fragt, um die Er­kennt­nis­se auf eine an­nä­hernd re­prä­sen­ta­ti­ve Basis zu stel­len.

Gmür/Licht­stei­ner/Stuhl­mann/Erpf/An­deß­ner | Das Frei­bur­ger Management-​Modell für Nonprofit-​Organisationen (2023)

Non­pro­fit but Ma­nage­ment – diese Kurz­for­mel um­schreibt das An­lie­gen die­ses Bu­ches

  • Her­aus­ge­ber: Haupt Ver­lag (10., neu be­ar­bei­te­te Auf­la­ge 2023)

  • Er­schei­nungs­da­tum: 04. Juli 2023

  • ISBN-​13: 978-​3258083353

Damit die Or­ga­ni­sa­tio­nen des Drit­ten Sek­tors ihre Ziele er­rei­chen und die Er­war­tun­gen ihrer Mit­glie­der, Kli­en­ten und Kli­en­tin­nen, ge­sell­schaft­li­cher Grup­pen und staat­li­cher Stel­len er­fül­len kön­nen, be­nö­ti­gen Sie ein pro­fes­sio­nel­les Ma­nage­ment für ef­fi­zi­en­te Res­sour­cen­be­schaf­fung und -​verwendung, ef­fek­ti­ve Leis­tungs­er­brin­gung und nach­hal­ti­ge Sys­tem­ent­wick­lung.

Das Frei­bur­ger Management-​Modell bie­tet mit einem ganz­heit­li­chen An­satz eine sys­te­ma­ti­sche Ein­füh­rung und ein be­währ­tes Ord­nungs­ras­ter, das den ak­tu­el­len For­schungs­stand mit über Jahre ge­sam­mel­ten Er­fah­run­gen der Ma­nage­ment­be­ra­tung und  -​praxis ver­bin­det.

Das Buch kann unter die­sem Link be­stellt wer­den.

Mar­cel Pil­lath | Ko­ope­ra­tio­nen zwi­schen Un­ter­neh­men und Non-​Profit-Organisationen (2023)

Ge­mein­sam Ver­ant­wor­tung über­neh­men: Leit­fa­den für kon­struk­ti­ve, glaub­wür­di­ge und trans­pa­ren­te CSR-​Projekte

  • Her­aus­ge­ber: ‎ Sprin­ger Gab­ler; 1. Aufl. 2023 Edi­ti­on

  • Er­schei­nungs­da­tum: am 13. April 2023

  • ISBN-​13: ‎ 978-​3658402396

Mar­cel Pil­lath un­ter­sucht Ko­ope­ra­tio­nen zwi­schen Un­ter­neh­men und Nonprofit-​Organisationen (NPOs) im Sport an­ge­sichts ge­gen­wär­ti­ger De­bat­ten über Cor­po­ra­te So­cial Re­spon­si­bi­li­ty (CSR) und Cor­po­ra­te Ci­ti­zen­ship (CC).

Un­ter­neh­men und NPOs wer­den dabei als be­son­de­re Or­ga­ni­sa­ti­ons­ty­pen kon­zi­piert, deren Ko­ope­ra­ti­ons­pra­xis mit sym­pto­ma­ti­schen Her­aus­for­de­run­gen ein­her­geht. Die Er­geb­nis­se zei­gen, dass Reputations-​ bzw. Fi­nan­zie­rungs­zie­le bei den Or­ga­ni­sa­tio­nen über­wie­gen. Ko­ope­ra­ti­ons­hür­den be­stehen vor allem in Form dis­pa­ra­ter Or­ga­ni­sa­ti­ons­zie­le, Ent­schei­dungs­struk­tu­ren und Au­to­no­mie­be­stre­bun­gen, denen Ko­ope­ra­ti­ons­ver­ant­wort­li­che ins­be­son­de­re durch in­for­mel­le Schnitt­stel­len­ar­beit be­geg­nen.

Die Er­geb­nis­se ste­hen im Kon­text einer in­ter­na­tio­na­len Dis­kus­si­on über neue Ko­ope­ra­ti­ons­for­men zwi­schen Un­ter­neh­men und NPOs, die auch Fra­gen zu den Zie­len, Stra­te­gien und Po­ten­zia­len der Be­zie­hun­gen zwi­schen Sport und Wirt­schaft neu auf­wirft.

Red­mann, B. | Er­folg­reich füh­ren im Eh­ren­amt (2023)

Ein Pra­xis­leit­fa­den für frei­wil­lig en­ga­gier­te Men­schen

  • Her­aus­ge­ber: Sprin­ger (4. Auf­la­ge)

  • Er­schei­nungs­da­tum: 20. Jän­ner 2023

  • ISBN-​13: 978-​3658397128

Brit­ta Red­mann zeigt auf, wie dem Mit­ein­an­der und der Be­zie­hung un­ter­ein­an­der eine ent­schei­den­de Be­deu­tung zu­kommt und wie eh­ren­amt­li­ches En­ga­ge­ment sich si­cher und zu­kunfts­fä­hig ge­stal­tet. Dabei wer­den zu­sätz­lich ak­tu­el­le Aspek­te wie der ge­sell­schaft­li­che Wan­del oder auch die Di­gi­ta­li­sie­rung auf­ge­grif­fen und mit Fokus auf das Eh­ren­amt be­leuch­tet.  

Für ein er­folg­rei­ches Zu­sam­men­wir­ken, Funk­tio­nie­ren der Struk­tu­ren, für den Er­folg, aber auch für die Be­geis­te­rung von eh­ren­amt­li­cher Tä­tig­keit und vor allem für eine kon­ti­nu­ier­li­che Nach­fol­ge kommt dem Aspekt „Füh­rung von eh­ren­amt­li­chen Mit­ar­bei­tern und Mit­glie­dern“ eine ent­schei­den­de Funk­ti­on zu. Allen Men­schen, die eh­ren­amt­lich in einer Füh­rungs­funk­ti­on tätig sind, gibt die­ses, nun in der 3. Auf­la­ge er­schei­nen­de und voll­stän­dig ak­tua­li­sier­te Werk einen um­fas­sen­den Über­blick über die Er­folgs­fak­to­ren von „Füh­rung im Eh­ren­amt“, mit vie­len Bei­spie­len, Fall­stu­di­en und Er­fah­rungs­be­rich­ten sowie Check­lis­ten als prag­ma­ti­sche Um­set­zungs­hil­fe.

Mi­cha­el Meyer/ Ruth Simsa/ Chris­toph Ba­delt (Hrsg.): Hand­buch der Nonprofit-​Organisation: Struk­tu­ren und Ma­nage­ment (2023)

Ver­lag: Schäf­fer Poe­schel (6. Auf­la­ge)

Er­schei­nungs­da­tum: 3. Jän­ner 2023

ISBN-​13 ‏ : ‎ 978-​3791055619

NPOs sind heute in jeder Hin­sicht pro­fes­sio­nell und selbst­be­wusst, sehen sich aber auch mit ganz neuen Her­aus­for­de­run­gen kon­fron­tiert. Das Hand­buch wurde in sei­ner sechs­ten Auf­la­ge kom­plett über­ar­bei­tet und in Tei­len neu ge­schrie­ben. Ak­tu­el­le Ent­wick­lun­gen in den NPOs und in ihrem Um­feld wur­den be­rück­sich­tigt.

Die Be­son­der­heit des Bu­ches liegt in der Ver­knüp­fung von Wis­sen­schaft und Pra­xis – die meis­ten Autor:innen for­schen und leh­ren nicht nur, son­dern be­fin­den sich gleich­zei­tig in regem Aus­tausch mit NPOs.

Schwer­punk­te des Hand­buchs:

  • Ver­bin­dung von Pra­xis­re­le­vanz mit wis­sen­schaft­li­chen Theo­rien und For­schungs­er­geb­nis­sen

  • Bei­trä­ge aus der NPO-​Forschung, von Au­toren, die im di­rek­ten Aus­tausch mit NPOs ste­hen

  • Ver­deut­licht den öko­no­mi­schen und ge­sell­schaft­li­chen Stel­len­wert des Nonprofit-​Sektors

Jen­sen, C. | Per­so­nal­ma­nage­ment in Non-​Profit-Organisationen (2022)

Be­son­der­hei­ten, Rah­men­be­din­gun­gen und Her­aus­for­de­run­gen

Ver­lag: Sprin­ger Gab­ler Wies­ba­den (1. Auf­la­ge)

Er­schei­nungs­da­tum: 12. Ok­to­ber 2022

ISBN-​13: 978-​3658373030

​Die­ses Buch gibt einen sys­te­ma­ti­schen und leicht ver­ständ­li­chen Über­blick über das Per­so­nal­ma­nage­ment in Non-​Profit-Organisationen und zeigt die Be­son­der­hei­ten, Rah­men­be­din­gun­gen und Her­aus­for­de­run­gen für Per­so­nal­the­men im Kon­text von Non-​Profit-Organisationen auf.

Es be­leuch­tet die Ge­stal­tung der per­so­nal­wirt­schaft­li­chen Teil­funk­tio­nen in Non-​Profit-Organisationen und be­inhal­tet neben theo­re­ti­schen und kon­zep­tio­nel­len An­sät­zen des Human Re­sour­ce Ma­nage­ments, die Be­son­der­hei­ten der Per­so­nal­pla­nung, Per­so­nal­be­schaf­fung und Per­so­nal­ent­wick­lung sowie der Füh­rung, Mo­ti­va­ti­on und Bin­dung von Mit­ar­bei­tern. 

Die Wiederholungs-​ und An­wen­dungs­auf­ga­ben er­leich­tern die Um­set­zung des theo­re­ti­schen Wis­sens in die Pra­xis.

Mar­cus Stumpf (Hrsg.): Ver­bands­ma­nage­ment: Po­ten­zia­le, Pro­zes­se und Er­geb­nis­se pro­fes­sio­nell ma­na­gen. (2022)

ISBN: 978-​3-7910-5392-9

Eine Emp­feh­lung zum Thema Ve­ran­ds­ma­nage­ment ist das Buch 'Ver­bands­ma­nage­ment: Po­ten­zia­le, Pro­zes­se und Er­geb­nis­se pro­fes­sio­nell ma­na­gen'. Her­aus­ge­ge­ben wurde das Buch von Ver­bands­ex­per­te Dr. Mar­kus Stumpf, Pro­fes­sor für Be­triebs­wirt­schaft an der FOM Hoch­schu­le für Öko­no­mie & Ma­nage­ment. Er ist eben­so Vor­stands­mit­glied des Deut­schen In­sti­tuts für Ver­ei­ne und Ver­bän­de e.V. (DIVV).

Um Planungs-​ und Lei­tungs­auf­ga­ben wahr­neh­men zu kön­nen, ist es für haupt-​ und eh­ren­amt­li­che Füh­rungs­kräf­te in Ver­bän­den zu­neh­mend nötig, sich ein be­triebs­wirt­schaft­li­ches Grund­ver­ständ­nis und pro­fes­sio­nel­le Ma­nage­ment­fä­hig­kei­ten an­zu­eig­nen. Hier setzt das Buch an: Erst­ma­lig wer­den die für ein mo­der­nes Ver­bands­ma­nage­ment we­sent­li­chen The­men in einer Pu­bli­ka­ti­on sys­te­ma­tisch und aus­führ­lich er­läu­tert. An­hand des Münch­ner Management-​Modells (MMM) wer­den alle wich­ti­gen The­men - von Fi­nanz­ma­nage­ment und Go­ver­nan­ce über Mit­glie­der­ori­en­tie­rung, Lob­by­ing und Di­gi­ta­ler Trans­for­ma­ti­on bis zu Ver­bands­recht und Con­trol­ling – theo­re­tisch fun­diert dar­ge­stellt, ohne den nö­ti­gen Pra­xis­be­zug aus den Augen zu ver­lie­ren.

Von Sei­ten der WU Wien hat Dr. Chris­ti­an Grün­haus vom NPO Kom­pe­tenz­zen­trum mit dem um­fas­sen­den Ka­pi­tel 'Fi­nanz­ma­nage­ment – Geld­quel­len und sys­te­ma­ti­sche Fi­nan­zie­rung von Ver­bän­den' zu die­sem Fach­buch bei­getra­gen.

Das Buch 'Ver­bands­ma­nage­ment - Po­ten­zia­le, Pro­zes­se und Er­geb­nis­se pro­fes­sio­nell ma­na­gen', Hrsg. Mar­cus Stumpf. Stutt­gart: Schäffer-​Poeschel (ISBN: 978-​3-7910-5392-9) ist über den Ver­lags­shop von Schäffer-​Poeschel als Print oder ebook (auch über die WU-​Bibliothek) ver­füg­bar.

Ruth Simsa/Patak Mi­cha­el: Lea­der­ship & Ho­me­of­fice. Wie ge­lingt Füh­rung auf Di­stanz. (2021)

Cover

ISBN: 9783714303599

Die Füh­rung von Mit­ar­bei­te­rin­nen und Mit­ar­bei­tern auf Di­stanz, wie etwa im Ho­me­of­fice, ist für viele Füh­rungs­kräf­te eine neue Her­aus­for­de­rung: Wie kann auch in die­ser Si­tua­ti­on Kom­mu­ni­ka­ti­on ge­lin­gen? Wie sol­len Tä­tig­kei­ten und Ar­beits­si­tua­tio­nen struk­tu­riert wer­den? Wie lässt sich eine Ba­lan­ce zwi­schen Ver­trau­en und Kon­trol­le her­stel­len? Der Um­gang mit un­ter­schied­li­chen Men­schen­ty­pen und Le­bens­si­tua­tio­nen er­for­dert Fin­ger­spit­zen­ge­fühl von der Füh­rungs­kraft und eine klare Ge­stal­tung der ei­ge­nen Rolle und des ei­ge­nen Füh­rungs­stils.

Ruth Simsa und Mi­cha­el Patak nüt­zen ihre lang­jäh­ri­ge Er­fah­rung in der Or­ga­ni­sa­ti­ons­be­ra­tung und mit Füh­rungs­kräf­te­trai­nings sowie ihren wis­sen­schaft­li­chen Hin­ter­grund, um zu die­sen ak­tu­el­len Fra­gen der Füh­rung fun­dier­te und pra­xis­na­he In­for­ma­tio­nen und An­lei­tung zu geben.

Zum Buch ge­lan­gen Sie hier.

Grün­haus (ehem. Scho­ber) Chris­ti­an, Rau­scher Oli­via: Ein Tool, das hel­fen könn­te: Die Wir­kungs­box (2020)

Buchcover

Buch­bei­trag in Bur­mes­ter et al. (Hrsg.) "Die Wir­kungs­de­bat­te in der Quar­tiers­ar­beit", Sprin­ger Ver­lag

ISBN-​13: 9783658305383

ISBN e-​Book:978-​3-658-30539-0

Die Pra­xis So­zia­ler Ar­beit muss sich mit der For­de­rung nach Wir­kungs­nach­wei­sen so­zia­ler In­ter­ven­tio­nen im All­ge­mei­nen und spe­zi­fisch auch im Kon­text von Quar­tier­s­ent­wick­lung aus­ein­an­der­set­zen. An­knüp­fend an den wis­sen­schaft­li­chen Dis­kurs zu Wir­kun­gen in der So­zia­len Ar­beit, die Aus­ein­an­der­set­zung mit wir­kungs­ori­en­tier­ten Steue­rungs­mo­del­len auf kom­mu­na­ler Ebene und den zu­neh­men­den An­for­de­run­gen im Kon­text jün­ge­rer Ge­setz­ge­bun­gen stel­len die Au­torin­nen und Au­toren eine kri­ti­sche Dis­kus­si­on zu Wir­kung und Wir­kungs­ori­en­tie­rung in der So­zia­len Ar­beit vor. Meh­re­re Bei­trä­ge be­fas­sen sich zudem mit der Er­fas­sung mo­ne­tä­rer Zu­satz­nut­zen von Quar­tier­s­ent­wick­lung.

Ruth Simsa/Flo­ren­ti­ne Maier: Ma­nage­ment So­li­dar­öko­no­mi­scher Un­ter­neh­men (2019)

Cover

ISBN: 379104592X

Of­fe­ne Nähwerk­statt, Um­sonst­lä­den und Repair-​Cafés sind klei­ne Bei­spie­le für die wach­sen­de Zahl von al­ter­na­ti­ven Wirt­schafts­in­itia­ti­ven. Aber nicht nur die Be­deu­tung so­li­dar­öko­no­mi­scher Un­ter­neh­men nimmt zu, auch in ge­winn­ori­en­tier­ten Un­ter­neh­men wer­den die Me­tho­den der so­li­da­ri­schen Öko­no­mie, wie z.B. Hol­acra­cy, So­zio­kra­tie oder Ge­mein­wohl­bi­lanz zu­neh­mend nach­ge­fragt.

Das Buch be­leuch­tet Fra­gen der So­li­dar­öko­no­mie aus Ma­nage­ment­per­spek­ti­ve. Im Fokus ste­hen dabei The­men, wie: De­mo­kra­ti­sche Or­ga­ni­sa­ti­on, Al­ter­na­ti­ve öko­no­mi­sche Her­an­ge­hens­wei­sen, Ziele ge­sell­schaft­li­cher Ver­än­de­rung, die für so­li­dar­öko­no­mi­sche Be­trie­be es­sen­zi­ell sind. 

Vol­ker Then/ Chris­ti­an Scho­ber/ Oli­via Rau­scher/ Kon­stan­tin Kehl (Hrsg.): So­cial Re­turn on In­vest­ment Ana­ly­sis Me­a­su­ring the Im­pact of So­cial In­vest­ment (2017)

Buchcover

ISBN-​13: 978-​3319714004

ISBN-​10: 3319714007

This book in­tro­du­ces and ex­plains how to con­duct a So­cial Re­turn on In­vest­ment (SROI) ana­ly­sis. It dis­cus­ses the va­rious ad­van­ta­ges and dis­ad­van­ta­ges of dif­fe­rent re­se­arch stra­te­gies and de­signs, and ex­plo­res the dif­fe­rent ways in which SROI ana­ly­sis re­sults can be used for com­mu­ni­ca­ti­on, ou­treach, and stra­te­gic decision-​making. It pro­vi­des in­sights into how and to what ex­tent SROI ana­ly­ses can help to meet dif­fe­rent ex­pec­ta­ti­ons, and pres­ents dif­fe­rent so­cial im­pact re­se­arch de­signs and me­thods. It pres­ents an ana­ly­ti­cal frame­work for the iden­ti­fi­ca­ti­on of a pro­per SROI ana­ly­sis, and shows rea­ders how to es­tab­lish an im­pact model, in­tro­du­cing a stakeholder-​based ap­proach.

Ruth Simsa/Patak Mi­cha­el: Lea­der­ship in Nonprofit-​Organisationen. Die Kunst der Füh­rung ohne Pro­fit­den­ken. (2016)

Leadership in Nonprofit-Organisationen. Die Kunst der Führung ohne Profitdenken.

ISBN: 3714302905


Non-​Profit-Organisationen stel­len Füh­rungs­kräf­te vor spe­zi­el­le Her­aus­for­de­run­gen - steht doch nicht die Ge­winn­ma­xi­mie­rung im Vor­der­grund. Die­ses Buch ent­hält Er­fah­run­gen aus der jahr­zehn­te­lan­gen Be­ra­tungs­pra­xis der Au­toren, er­läu­tert die Be­son­der­hei­ten von NPOs und skiz­ziert die spe­zi­el­len An­for­de­run­gen an deren Füh­rungs­kräf­te. Sie er­läu­tern die Be­son­der­hei­ten von NPOs und skiz­zie­ren die spe­zi­el­len An­for­de­run­gen an deren Füh­rungs­kräf­te. Das Werk ist leicht ver­ständ­lich ge­schrie­ben und ent­hält zahl­rei­che Emp­feh­lun­gen sowie Dar­stel­lun­gen von Füh­rungs­in­stru­men­ten.

Rolf Eschen­bach/ Chris­ti­an Horak/ Mi­cha­el Meyer/  Chris­ti­an Scho­ber (Hrsg.):Ma­nage­ment der Nonprofit-​Organisation: Be­währ­te In­stru­men­te im prak­ti­schen Ein­satz (2015)

Buchcover

ISBN: 978-​3-7910-3455-3

Denk­wei­sen und In­stru­men­te der BWL sind in vie­len NPOs an­ge­kom­men. Das Buch gibt Ma­na­ge­rin­nen und Ma­na­gern von NPOs prak­ti­sche Hil­fe­stel­lung bei der be­triebs­wirt­schaft­li­chen Füh­rung ihrer Or­ga­ni­sa­tio­nen. Dabei kon­zen­triert es sich auf eine sys­te­ma­ti­sche und nach­voll­zieh­ba­re Dar­stel­lung von be­son­ders re­le­van­ten Me­tho­den für un­ter­schied­li­che Ent­schei­dungs­be­rei­che: vom stra­te­gi­schen Ma­nage­ment bis zur in­ter­nen Kom­mu­ni­ka­ti­on, vom Mar­ke­ting zur Wir­kungs­mes­sung, von der In­no­va­ti­on bis zur Go­ver­nan­ce. Im Fokus dabei: die Dar­stel­lung von Management-​Methoden, die sich be­son­ders gut für NPOs eig­nen.

Chris­ti­an Scho­ber/Vol­ker Then (Hrsg.): Pra­xis­hand­buch So­cial Re­turn on In­vest­ment. Wir­kung so­zia­ler In­ves­ti­tio­nen mes­sen (2015)

Buchcover

ISBN: 978-​3-7910-3396-9

"So­zi­al­ren­di­te" mess­bar ma­chen. Wie wirt­schaft­li­cher Ge­winn ge­mes­sen wird, ist be­kannt. Doch wie lässt sich der ge­sell­schaft­li­che Mehr­wert von so­zia­len Pro­jek­ten mes­sen? Die SROI-​Analyse ver­sucht, den durch so­zia­le Or­ga­ni­sa­tio­nen ge­schaf­fe­nen Mehr­wert um­fas­send zu be­wer­ten. Dabei wer­den auch die nicht rein be­triebs­wirt­schaft­li­chen Ef­fek­te be­rück­sich­tigt. Ein Bei­spiel ist der Be­triebs­kin­der­gar­ten: Es wer­den nicht nur die Ge­win­ne des Un­ter­neh­mens, son­dern auch die der El­tern und der Kom­mu­ne ein­be­zo­gen. Das Pra­xis­hand­buch führt in Funk­ti­ons­wei­sen und Vor­aus­set­zun­gen des An­sat­zes ein und be­leuch­tet an­hand von Fall­bei­spie­len Chan­cen und Nut­zen die­ses mitt­ler­wei­le viel­dis­ku­tier­ten Be­rech­nungs­in­stru­ments.